Khamis, 9 Oktober 2014

KESAN INTERAKSI PERADABAN ISLAM DAN PERADABAN MELAYU

KESAN INTERAKSI PERADABAN ISLAM DAN PERADABAN MELAYU



1.0 Pengenalan
Kedatangan Islam telah mengubah kehidupan keagamaan yang sebelum itu berabad-abad lamanya dipengaruhi oleh kepercayaan Hindu-Buddha. Islam dan peradaban Melayu tidak boleh dipisahkan. Sungguh pun disebut hubungan Tanah Melayu dengan dunia Arab sudah terjadi sejak abad ke-9 Masihi mungkin kerana dagang, tetapi kesan terbesar terjadi hanya sesudah terbentuknya Kerajaan Melayu Melaka dengan kekuatan sistem pemerintahan dalam bidang siasah, ekonomi, sosial dan kebudayaan, serentak dengan peranannya dalam penyebaran Islam ke seluruh Alam Melayu. Dalam tempoh hampir 15 abad dari awal Masihi sehingga permulaan abad ke-15, turun naiknya Kerajaan-kerajaan Melayu boleh ditelusuri dari Zaman Funan, Langkasuka, Sriwijaya, Majapahit dan kerajaan-kerajaan wilayah seperti di Kediri, Singosari, Kutai Kartanegara.
Sejarah Islam telah menunjukkan bahawa keistimewaan yang terkandung dalam Islam telah mampu membentuk satu tamadun yang mengangkat tinggi martabat manusia, menuju kesejahteraan hidup, dunia dan akhirat. Tamadun Islam telah muncul dan menempa kegemilangan yang tiada tolok bandingnya lantaran kesyumulan dan kesepaduan Islam itu sendiri yang menjadi intipati kepada Tamadun Islam. Akhirnya Tamadun Islam telah berjaya mendepani zaman dan menjadi rujukan kepada pembinaan tamadun manusia sehinggalah ke hari ini.
Perkataan tamadun merangkumi kebudayaan, peradaban, kemajuan (kebendaan dan kerohanian) dan sopan santun. Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, tamadun atau civilization bermaksud kemajuan atau dalam tingkat penghidupan atau peradaban. Dari bahasa Arab, perkataan tamadun atau peradaban sering dikaitkan dengan beberapa istilah seperti madaniah dan hadarah. Perkataan tamadun lahir daripada perkataan maddana yang mempunyai dua pengertian, iaitu merujuk kepada perbuatan membuka bandar atau kota, serta perbuatan memperhalus budi pekerti. Ibnu Khaldun, bapa ilmu ketamadunan dalam bukunya Muqaddimah menggunakan istilah umran untuk menerangkan konsep tamadun. Umran pada asalnya bermakna suatu tanah atau tempat yang didiami manusia yang mempunyai persediaan yang cukup bagi manusia dan keperluannya. Saiyid Qutb mendefinisikan tamadun Islam sebagai segala bentuk kemajuan yang dihasilkan oleh sekumpulan masyarakat seperti sistem sosial, pemerintahan, politk, ekonomi, dan kebudayaan yang berteraskan syariat Allah, serta bercirikan nilai-nilai moral Islam. Manusia tidak akan dapat mencari satu etika tamadun jika tidak mempunyai masyarakat yang bermoral.
Tamadun Melayu ialah sebuah tamadun yang dibentuk oleh sekelompok manusia yang digolongkan secara luas sebagai kumpulan orang Melayu dan bertempat di suatu wilayah di AsiaTenggara yang dikenali dengan pelbagai nama seperti Gugusan Kepulauan Melayu – Indonesia (Malay – Indonesia Achipelago), Nusantara, Alam Melayu, Tanah Jawa dan sebagainya. Menurut Mohd Ghouse Nasuddin 1993, tamadun Melayu merujuk kepada satu rumpun bangsa yang berasal daripada satu punca, mempunyai asas kehidupan yang sama dan hanya berbeza darisegi pengaruh alam persekitaran. Dari segi kesenian ia adalah lebih luas, merangkumi kawasan dunia Melayu lama iaitu yang terletak di kawasan kepulauan dan benua Asia Tenggara dan berpusat di kerajaan-kerajaan Srivijaya, Majapahit, Melaka dan Kedaram. Manakala, dalam keadaan geopolitik, sekarang dunia Melayu lama merangkumi Malaysia, Brunei, Indonesia, ThaiSelatan, sebahagian Kemboja dan Selatan Filipina.
Tamadun Islam merupakan penghayatan Islam sebagai sebuah cara hidup (way of thelife) yang menyeluruh. Berbeza daipada tamadun-tamadun dunia yang lain, kelahirannya tidak disebabkan faktor-faktor material. Perkembangannya bermula dengan turunnya ayat al-Quran kepada Nabi Muhammad S.A.W pada abad ke 7 Masihi. Baginda menjadi role model kepada seluruh umat Islam dalam pengembangan tamadun Islam sehingga kini agar pembinaan tamadun yang gemilang hendaklah berasaskan kepada penghayatan Islam itu sendiri. Kemajuan tamadun Islam tidak terbatas hanya pada kemajuan kebudayaan semata-mata, malahan ia merupakan kemajuan yang serentak dengan kerohanian. Tamadun Islam berbeza dengan tamadun dunia yang lain kerana ia meletakkan al-Din sebagai asas yang membentuk tamadun berbanding dengan tamadun lain yang diasaskan oleh manusia.

2.0 KESAN INTERAKSI PERADABAN ISLAM DAN PERADABAN MELAYU

Interaksi secara mudahnya memberi maksud hubungan, pertemuan, komunikasi dan lain-lain yang berlaku dalam kelompok, masyarakat dan seterusnya negara. Hal ini bermaksud interaksi antara peradaban, bukanlah merujuk kepada interaksi antara tamadun itu sendiri, tetapi secara realitinya merujuk kepada interaksi antara individu atau masyarakat yang mana individu atau masyarakat tersebut mewakili sesuatu peradaban (tamadun). Tiada peradaban yang tulen secara mutlak iaitu tiada tamadun yang wujud dan berkembang secara ekslusif iaitu bergantung kepada faktor dalaman semata-mata.

Peradaban mempunyai jenis-jenis interaksi yang tersendiri. Jenis-jenis interaksi antara peradaban ialah interaksi fizikal, interaksi teologi dan agama, interaksi sains dan teknologi dan interaksi budaya. Interaksi fizikal ialah merujuk kepada hubungan yang berlaku dalam aspekbiologi antara kaum. Interaksi berlaku di sepanjang sejarah manusia. Kemudian, menerusi interaksi toelogi dan agama, ramai berpendapat bahawa agama adalah satu sistem yang tertutup. Dari satu segi, ia memang benar kerana terdapat agama yang unik yang hanya dapat dipraktikkan oleh bangsa tertentu sahaja misalnya agama Shinto (Peradaban Jepun). Di samping itu, interaksi sains dan teknologi merupakan unsur yang paling ketara dalam mana-mana peradaban. Contohnya Peradaban Hindu yang kaya dalam bidang sains dan falsafah, sebahagian ideanya dalam aspek ini adalah hasil interaksinya dengan tamadun China. Selain itu, interaksi budaya merupakan interaksi yang paling jelas terlihat pada mana-mana tamadun. Interaksi budaya meliputi pelbagai aspek kehidupan seperti makanan, pakaian, senibina, seni ukir, muzik dan sebagainya. Antara kesan interaksi peradaban Islam dengan peradaban Melayu adalah seperti berikut :

2.1 AKIDAH DAN KEPERCAYAAN

Sebelum kedatangan Islam, masyarakat Nusantara telah dipengaruhi oleh agama Hindu-Buddha. Kepercayaan mereka banyak diselaputi oleh unsur-unsur Hindu-Buddha. Oleh yang demikian banyak pengaruh berkanaan masih tidak dapat ditinggalkan oleh masyarakat Islam Nusantara. Pada peringkat awal kedatangan Islam terdapat beberapa buah kerajaan Islam yang muncul di Nusantara seperti Sumatera, Melaka, Filipina, Pattani, dan Jawa. Kesan utama yang dibawa oleh Islam ialah terhadap akidah dan kepercayaan di mana bangsa Melayu telah meninggalkan ajaran agama Hindu-Buddha. Mereka percaya kepada Tuhan Yang Maha Esa, hormat-menghormati antara manusia dan menitikberatkan soal persamaan taraf. Kedatangan dan penerimaan agama Islam telah menghasilkan beberapa ciri utama dalam tamadun Melayu, misalnya mengenai sistem politik dan pentadbiran, sistem pemerintahan empayar Uthmaniyah telah diperkenalkan dan meletakkan sultan sebagai ketua negara dan ketua agama Islam.

Dunia amat memerlukan suatu risalah yang boleh mengubah keadaan ini. Kelihatan benar bahawa tiada risalah lain lagi kecuali Islam. Risalah ini dimiliki oleh umat Islam. Suatu risalah yang membawa kepada kebahagiaan di akhirat dan tidak menegah kehidupan dengan segala kesejahteraannya di dunia dengan pola hubungan manusia dengan Tuhan (hablunminallah) dan hubungan yang saling membantu sesama manusia (hablunminannas).
Di tangan umat Islam adalah Al-Quran, sebuah kitab yang satu-satunya dipelihara Allah sesudah Taurat, Zabur dan Injil itu terbatal, sesuai dengan Islam itu sebagai agama samawi dan kitabnya ditanzilkan. Isu keganasan yang dicanangkan seawal abad ke 21 dengan mencorengkan arang fitnah ke muka Islam sengaja diada-adakan yang perlu diberikan penjelasan secara ilmu dan hakikat kebenaran. Kitab itu menjadi bahtera kebahagiaan untuk umat Islam dan umat manusia sejagat. Umat Islam pula sebagai suatu umat pilihan tidak harus terperangkap oleh kelemahan diri, terpesong oleh arah pandu musuh dan semata-mata mempersoalkan perkara remeh temeh secara berlarutan tanpa mengambil kira masalah-masalah kehidupan dengan tidak meletakkan fiqh mengikut keutamaan (fiqh al-awlawiyat) dengan segala tindakan berpandukan kepada al-Quran dan al-Hadith.
Hakikat umat Islam itu sebagai umat yang satu perlu sentiasa kekal disemadikan di lubuk hati. Kekuatan rohani dan risalah Islamiah yang dimiliki umat Islam adalah anugerah yang teristimewa berbanding dengan mana-mana umat sebelumnya. Umat Melayu Islam seharusnya berada sama di barisan hadapan membawa risalah perjuangan (jihad) sejagat dengan mendukung kehidupan berpakat, bermuafakat, bermesyuarah atau mengamalkan tradisi budaya Melayu yang menekankan kerjasama dan gotong-royong itu dalam membangunkan umat sesuai dengan tuntutan Islam.
Umat Islam bukan lahir untuk hidup bersendirian dan meletakkan kepentingan diri sebagai agenda utama, tetapi bertindak membawa kebahagiaan dan kesejahteraan sejagat. Risalahnya menuntut perseimbangan antara keperluan jasmaniah dengan rohaniah, menghimpunkan antara iman, ilmu dan amal, mengimbangi dunia dan akhirat dan menyemarakkan kepentingan individu dengan kepentingan umum. Sesungguhnya kita ingin melihat suatu kesegaran baru kebangkitan semula umat Islam di Dunia Melayu melalui dorongan keikhlasan para ulama di serata wilayah dan kota-kota penting dalam gerakan intelektualisme bangsa, ikut terlibat membangunkan kebudayaan tinggi dan mengisi segala sumber kekuatan peradaban Melayu. Umat perlu sedar dan insaf serta kembali kepada kesedaran aqidah yang lebih mendasari berlandaskan ajaran Islam yang sebenar. Krisis umat Islam hari ini adalah krisis aqidah sehingga tidak tahu lagi membezakan halal haram atau buruk baik.

2.2 SISTEM PENDIDIKAN

Kesan Interaksi peradaban Islam dan peradaban Melayu dapat dilihat dalam sistem pendidikan di negara ini. Perkembangan ilmu pengetahuan dan pandangan semesta ternyata agama Islam telah membawa perubahan dan pembaharuan kepada tamadun Melayu dan istana dijadikan pusat kegiatan dan penyebaran ilmu pengetahuan, terutamanya agama Islam. Semua golongan tanpa mengira kedudukan sosial berpeluang untuk mendapat dan mempelajari ilmu pengetahuan. Kesannya, muncullah golongan intelektual, terutama alim ulama’ yang telah menghasilkan tulisan mereka, terutama karya-karya berbentuk keagamaan yang disampaikan dalam bentuk persuratan yang dinamakan sastera kitab.

Kedatangan Islam memberi jiwa yang baharu dan besar kepada kebudayaan Melayu khususnya bahasa Melayu. Kedatangan pengaruh Islam menjadikan bahasa Melayu kaya dan mampu digunakan untuk membahas perkara-perkara yang ilmiah seperti falsafah (yang tidak pernah berlaku pada masa sebelum kedatangan Islam sekalipun pengaruh Hindu cukup kuat bertapak pada kebudayaan Melayu pada ketika itu). Kehadiran ilmu Tasawuf, hukum dan undang-undang, penterjemahan al-Quran (misalnya, Abdul Rauf al-Fansuri menterjemahkan al-Quran buat pertama dalam bahasa Melayu pada abad ke-17 M), perbahasan ilmu Hadis, ilmu Hadis, ilmu fekah dan berbagai-bagai ilmu lagi. Ringkasnya, kedatangan Islam menjadikan bahasa Melayu mampu untuk digunakan bagi membahas perkara-perkara yang bersifat intelektual.

Pendidikan formal adalah hal berkaitan keagamaan di rumah, istana, masjid, surau, madrasah dan pondok. Di rumah guru, pendidikan al-Quran diajar melibatkan anak -anak berusia 7 hingga 15 tahun. Manakala di istana, menurut Sejarah Melayu, pusat pengajian agama terdapat di istana Melaka. Sultan Mansur Syah telah menerima pengajaran Islam daripada Maulana Abu Bakar. Ramai ulama menetap di Melaka antaranya orang Arab, Parsi, Gujerat, kerana pengaruh pemerintah Melaka. Kitab al-Dur al Manzum (kitab Tasawuf) merupakan kitab sangat terkenal di istana Melaka hingga ke istana kerajaan Johor. Pengajaran buku hikayat seperti Hikayat Amir Hamzah turut disimpan di istana Melaka. Ilmu politik dan pentadbiran negara jugadiajar di istana. Manakala di masjid dan surau, kanak-kanak diajar ilmu tajwid, fikah dan bacaan sembahyang, orang dewasa pula belajar ilmu fikah, usuludin, hadis, tasawuf pada tahap lebih tinggi. Pengajian pondok pula menyediakan pelajar yang bakal menjadi guru agama dan berkhidmat kepada masyarakat. Pondok terkenal terdapat di Kelantan (Pondok Pulau Condong), Terengganu (Pondok Pulau Manis) dan Kedah (Pondok Titi Gajah). Pelajar akan belajar sehingga 10 tahun sebelumtamat pengajiannya. Wujud juga sistem madrasah yang diperkenalkan oleh Bani Saljuk di Iraq. Sistem ini berdasarkan sukatan pelajaran dan dilaksanakan secara kelas. Pendidikan madrasah ini mengikut tahap iaitu tahap permulaan, pertengahan, pengkhususan. Ia diawasi oleh Mudir (Guru Besar) dan diselia oleh sebuah lembaga. Perkembangan-perkembangan mutakhir dalam bidang pendidikan di rantau ini telah membuka kemungkinan-kemungkinan baru. Penubuhan Universiti Islam Antarabangsa dan ISTAC (Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa) di Malaysia umpamanya telah menjadikan rantau ini sebagai salah satu pusat tumpuan para ilmuwan dunia. Sekarang ini pun kita sudah menyaksikan semakin ramainya para pelajar dari pelbagai rantau dunia termasuk Dunia Arab yang datang untuk belajar di kampus-kampus kita.

Pendidikan dan pengembangan ilmu adalah warisan Nabawi yang sangat utama. Firman Allah yang pertama disampaikan melalui Jibril kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w. adalah kewajipan terhadap pencarian ilmu dengan perintah:

"Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah. Yang Mengajar (manusia) dengan perantaraan kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya". Al ‘Alaq (Segumpal Darah) 96:1-5.

Perkembangan ilmu telah membawa kesan yang cukup besar terhadap perubahan sosio-budaya umat Melayu sesudah kedatangan Islam. Sistem awal yang diperkenalkan, mungkin pada mulanya dengan menadah kitab di surau, langgar dan masjid atau di kalangan istana, sehingga kemudiannya terdirinya pondok dan pesantren di serata wilayah dan daerah kepulauan Melayu. Ilmu adalah alat pertama bagi kesempurnaan keperibadian seseorang insan dan pembentukan akhlak. Proses pembudayaan rantau Melayu banyak sekali dimainkan peranannya oleh para ulama yang bermula dari pusat-pusat pemerintahan Islam-Melayu seperti Melaka seawal abad ke-15, Jawa, Pasai, Acheh, Palembang dan Banjar, dan kemudiannya Kelantan–Patani, Banten dan Minangkabau.
Dari pusat-pusat inilah terpancar keluarnya pengaruh kebudayaan Islam di Alam Melayu dari Semenanjung sehingga ke kepulauan Indonesia, bukan sahaja melalui pengajian pondok atau kegiatan dakwah seperti yang dinyatakan, tetapi juga lewat pengaruh perdagangan dan perluasan wilayah geopolitik baharu seperti Aceh-Pasai dan Johor-Riau itu. Sehingga suku pertama abad ke-20, gerakan ulama mengembangkan ilmu menerusi pendidikan agama tidak pernah surut. Sumbangan seperti ini, ditambah oleh hubungan dengan pusat-pusat kebudayaan Islam di al-Haramain atau Tanah Arab, Mesir dan Turki, juga India dan Pakistan, telah memberikan ciri-ciri khusus terhadap sebuah tamadun Islam di Asia Tenggara yang dikenali sebagai peradaban Melayu-Islam sebagaimana kita kenali adanya peradaban Arab-Islam, Parsi-Islam, India-Islam dan Turki-Islam. Peradaban Melayu-Islam berada dan berkembang di wilayah Alam Melayu.

2.3 KESENIAN DAN KEBUDAYAAN

Seni merupakan sebahagian daripada kebudayaan; ia membawa erti indah, halus, lembut, senang didengar atau ditutur, senang dilihat dan menerangkan sesuatu. Dalam bahasa Inggeris disebut art yang berasal dari bahawa Yunani, yang membawa makna kecekapan dan kebolehan. Kesenian adalah ungkapan rasa halus yang dimanifestasikan melewati ciptaan buah fikiran manusia yang hasilnya mengandungi unsur keindahan. Antara bentuk-bentuk seni Melayu yang banya dipengaruhi oleh peradaban Islam seperti seni bina, seni ukir, seni lukis, seni sastera, dan seni persembahan.

Interaksi antara Tamadun Islam dan Tamadun Melayu telah turut mempengaruhi bidang seni bina terutamanya seni bina masjid. Seni bina bermaksud satu bidang seni untuk mendirikan bangunan, reka bentuk dan reka letak yang dibina oleh manusia. Seni bina terawal di Nusantara dapat dilihat pada zaman animisme dan zaman pengaruh Hindu-Buddha. Seni bina Islam Nusantara mula bertapak sejak kedatangan agama Islam. Perkembangan Islam di dunia Melayu Nusantara pada abad-abad ke-15M dan ke-16M telah disertai dengan pembinaan masjid. Oleh kerana Islam di Asia Tenggara dikatakan datang daripada beberapa daerah yang berbeza, maka Tamadun Islam tidak hanya membawa unsur seni bina Arab, tetapi juga bentuk seni bina China dan India. Malah bangunan masjid yang dibina juga mempertahankan ciri-ciri seni bina tempatan. Contohnya, di Tanah Melayu, terdapat masjid yang mempunyai bumbung berbentuk limas potong perak. Selain itu, pengaruh peradaban Islam terhadap peradaban Melayu dalam   seni bina seperti seni bina masjid yang terdapat ciri khas seperti mihrab, mimbar, telaga, bumbung, Masjid terkenal contohnya Masjid Kg. Laut Kelantan dan Masjid Tengkera Melaka. Bentuk kubah potong bawah adalah pengaruh seni bina Arab dan Parsi. Manakala istana raja pula dilengkapi dengan balairung, tempat bersemayam, balai istiadat contohnya istana Melaka.

 Seni bina rumah di Nusantara banyak dipengaruhi oleh faktor agama, sosial, dan iklim. Terdapat lapan jenis seni bina rumah di Nusantara. Rumah-rumah pula mempunyai seni ukiran tumbuhan, geometri. Setiap rumah mempunyai keistimewaannya yang tersendiri. Berikut merupakan beberapa jenis seni bina rumah-rumah di nusantara :

1.     Rumah Melayu Melaka
Rumah ini mempunyai bumbung yang tinggi. Rumah jenis ini mempunyai beberapa bahagian iaitu ibu rumah, dapur, anjung, dan serambi. Serambi rumah Melaka ini bertutup dan berdinding. Ciri unik yang terdapat pada rumah ini ialah terdapat banyak ukiran-ukiran pada kisi-kisi papan, tangga, dan lain-lain.


 
2.     Rumah Panjang
Rumah panjang atau perabung panjang ini adalah reka bentuk rumah terawal. Rumah jenis ini mempunyai bumbung yang tinggi dan curam ke atas. Kebiasaannya ia hanya mempunyai satu perabung sahaja dan beratapkan nipah atau genting. Rumah-rumah ini dapat dilihat di Rumah Bumbung Panjang Melaka.
3.     Rumah Tiang Dua Belas
Rumah ini dinamakan begitu kerana ia mempunyai dua belas tiang. Bumbungnya adalah bergenting dan ada sepasang tirai layar di atasnya. Rumah ini merupakan rumah warisan tradisional orang Melayu. Rumah ini mempunyai ukiran pada dinding, tingkap, pintu dan dinding-dindingnya adalah berbentuk lidah buaya. Di sebelah atas tingkap atau pintu terdapat banyak kerawang yang diukir dan ukiran tebuk sebagai perhiasan dan ruang udara.

 

4.     Rumah Perabung Lima
Rumah jenis ini mempunyai perabung yang menjadi bumbung utama kepada serambi. Terdapat pengaruh moden dalam pembinaan rumah ini iaitu pengaruh Belanda. Seni binanya mula dikenalkan oleh Belanda di Melaka dan Johor. Pembinaan rumah seperti ini amat pesat semasa pemerintahan Inggeris dan Belanda. Rumah ini juga begitu popular di Jawa dan Pattani.

 
   
5.     Rumah Limas
Rumah ini juga adalah hampir sama dengan masjid yang berbentuk limas. Rumah ini adalah kecil dan rendah. Ia tidak mempunyai pangkal serambi. Rumah ini adalah rumah yang popular. Di Indo-Jawa rumah seperti ini dapat dilihat di Rumah Limas Ceblokan iaitu rumah tradisional Jawa. Rumah berbentuk Limas ini kebiasannya dipunyai oleh golongan berada. Di Malaysia, contohnya dapat dikihat di Kampung Raja.

 
6.     Minangkabau
Rumah Minangkabau merupakan rumah yang popular di Malaysia. Rumah Minangkabau ialah rumah yang mempunyai brntuk bumbung seperti tanduk kerbau yang terdapat di Negeri Sembilan.

7.     Rumah Bumbung Perak
Rumah bentuk ini juga dikenali sebagai Rumah Potong Perak. Reka bentuk rumah ini mula dikenalkan di Nusantara agak lewat sedikit. Rumah ini adalah rumah limas yang telah diubah suai. Perbezaannya dengan rumah limas ialah dari segi bentuk bumbungnya yang mempunyau dua bumbung selari memanjang. Di hujung beumbungnya terdapat bukaan atap kecil.



Seni epigrafi pula ada pada batu bersurat, batu nisan,makam dan kubur-kubur. Batu nisan merupakan karya seni Islam terawal yang masuk ke alam Melayu. Antara batu nisan yang menampakkan pengaruh Islam ialah batu nisan Syeikh Abd al-Qakir bertarikh 903 (Kedah). Kesenian batu nisan dan makam dapat dilihat juga pada bentuk dan hiasannya. Misalnya batu nisan Maulana Malik Ibrahim berbentuk badan kapal terbalik yang menggambarkan pengaruh Parsi. Seni khat atau kaligrafi juga digunakan sebagai hiasan di Masjid dan madrasah, batu nisan, tembikar atau mata wang. Hiasan tulisan ayat-ayat al-Quran membuktikan kemahiran pengukirnya dalam seni khat Arab. Tulisan syair-syair Parsi atau pola hiasan dedaun juga menyamai gaya Parsi.


 
Seni persembahan yang merangkumi tarian, muzik, nyanyian dipersembahkan dalam majlis perkahwinan, berkhatan dan upacara bersifat keagamaan dalam peradaban Melayu juga turut dipengaruhi oleh peradaban Islam. Antara contoh kesenian yang banyak dipengaruhi oleh peradaban Islam seperti tarian pengaruh Arab seperti tarian dabus di Perak, tarian inang di istana Melaka serta tarian zapin. Seni muzik yang dapat dilihat pula seperti seni dikir diiringi rebana dan kompang. Sebagai contoh, tarian zapin yang diilhamkan oleh peranakan Arab dan dikatakan berasal dari Yaman. Zapin merupakan tarian Melayu yang berasaskan kesenian Arab-Parsi yang telah disesuaikan dengan kesenian Melayu. Tarian Zapin bercorak persembahan atau pertunjukkan. Gerak tarinya berasaskan langkah kaki penarinya. Zapin menumpukan pada langkahan kaki dengan posisi kaki selalu tertutup dan tidak merendah. Kebanyakan posisi badanselalu bergerak seperti ombak mengalun. Posisi tangan tidak diperlihatkan secara jelas misalnya motif memetik bunga, tangan kanan mahupun kiri beradadi bawah bahu. Kebiasaannya, senikata yang dinyanyikan dalam lagu untuk tarian ini diselitkan dengan kalimat berunsur keagamaan seperti ‘salam´ dan ‘assalamualaikum´, kata-kata nasihat dan pujian kepada kebesaran agama dan kesempurnaan budi pekerti.

Banyak tarian Melayu ciptaan baru mengambil rentak zapin sebagai irama tarian. Tarian zapin telah menular luas di kalangan penggemar seni tari di nusantara iaitu di Semanjung Tanah Melayu, kepulauan Borneo dan gugusan pulau yang sebanding yang mana bergiat aktif dari dulu hingga kini seperti di Malaysia, Brunei, Singapura dan Indonesia. Zapin telah mengalami pengubahsuaian dari segi bentuk dan ragamnya yang ternyata lebih tradisional sifatnya. Tarian Zapin mementingkan pergerakan berkumpulan dan bukannya usaha individu. Antara peralatan muzik yang mengiringi tarian Zapin adalah gambus, rebana, gendang, rebab dan marakas. Biola tidak tergolong sebagai sejenis alat muzik tarian Zapin namun terdapat anggapan salah dalam kalangan rakyat. Ini disebabkan muzik yang dihasilkan rebab mempunyai persamaan dengan gesekan biola

Selain Zapin, kehadiran nazam atau naban yang merupakan sejenis puisi yang dilagukan juga merupakan salah satu kesan interksi peradaban Islam dengan Peradaban Melayu. . Nazam ini berbentuk syair yang dikarang dalam bahasa Melayu dan mengisahkan riwayat Nabi Muhammad s .a w, para nabi Allah yang lain dan juga para sahabat Rasulullah s.a.w. dalam syair ini,diperkatakan juga tentang ajaran ilmu tasawuf, fekah dan ibadat. Persembahannya tidak disertai sebarang alat muzik, tetapi memerlukan kemerduan suara. Persembahan seni lagu tersebut biasanya diadakan dalam majlis-majlis perkahwinan, berkhatan, berkhatam al-Quran dan upacara-upacara lain yang bercorak keislaman.

2.4 SISTEM EKONOMI

Faktor perdagangan secara jelas berkaitan dengan kepentingan ekonomi. Tamadun yang terlibat dengan perdagangan, sikap mereka lebih terbuka kerana memperoleh pengalaman berinteraksi dengan tamadun lain. Di Asia Tenggara, misalnya salah satu perkara yang membawa keagungandan kemasyhuran sesebuah tamadun ialah kepesatan perdagangan. Pada zaman Melaka (1400 –1511), perdagangan merupakan perkara penting yang membawa kegemilangan tamadun MelayuMelaka. Pedagang dari pelbagai pusat perdagangan seperti India, Arab, Siam, Kepulauan Melayu, Cina, Burma dan tempatan telah berkunjung ke Melaka untuk menjalankan aktiviti perdagangan mereka. Kemakmuran perdagangan ini membawa Melaka ke mercu kegemilangan dan dihormati oleh kerajaan sekitarnya.

Aplikasi Prinsip Islam Dalam Aspek Ekonomi Sebagai sebuah negara Islam, Malaysia telah mengambil langkah yang wajar untuk memastikan sistem kewangan Islam berfungsi selaras dengan prinsip-prinsip syariah yang telah digariskan oleh al-Quran dan al-Sunnah dari segi matlamat dan operasinya. Tujuan utama ialah untuk memenuhi keperluan umat Islam terhadap satu sistem yang benar-benar menepati lunas syariah sebagai satu sistem kewangan yang komprehensif serta mampu bersaing dengan sistem konvensional yang telah wujud sekian lama.

Seterusnya, kesan interaksi lain ialah aktiviti ekonomi bercorak agrarian seperti pertanian, perikanan, penternakan dan sebagainya yang bergantung kepada alam, masih lagi berlangsung selepas kedatangan Islam. Kedatangan Islam turut meningkatkan aktiviti perdagangan di kalangan masyarakat Melayu. Seiring dengan itu, lahirlah pasar serta kotabersifat antarabangsa di mana terdapat aktiviti perdagangan oleh pedagang Asing dari Arab, Parsi, Cina, India dan sebagainya. Perdagangan yang dulu dilakukan sebagai barter dan mata wang semakin berkembang. Sistem mata wang diguna pakai secara meluas sesuai dengan perkembangan aktiviti perdagangan bersifat antarabangsa pada masa tersebut.

2.5 POLITIK, PERUNDANGAN DAN PENTADBIRAN

Pengaruh Islam yang lain di Asia Tenggara adalah dalam bidang politik, perundangan (pelaksanaan hukum syarak) dan pentadbiran. Melaka merupakan salah sebuag kerajaan Islam yang terpenting di Nusantara pada abad ke-15M dan pada awal abad ke-16M. Melaka bukan sahaja terkenal sebagai pusat perdagangan tetapi juga sebagai pusat penyebaran Islam di Nusantara. Hal ini dapat disaksikan pada sistem pemerintahan Kesultanan Melaka (1403 – 1511M). Dalam perkara ini, peranan ulama-ulama Islam sangat penting khasnya dalam membentuk masyarakat di Asia Tenggara, selain menjadi para pemimpin untuk menentang pencerobohan kuasa-kuasa asing, terutama daripada penjajah Barat. Ulama-ulama inilah juga yang telah mengajar dan mendidik masyarakat serta umat Islam untuk menegakkan maruah bangsa, mempertahankan tanah air, agama dan bangsa, di samping  menghayati ajaran-ajaran agama Islam.

Peradaban Islam turut membawa perubahan dari segi politik dan pentadbiran. Konsep ‘devaraja’ yang menjadi pegangan polotik dan lambang daulat raja-raja tempatan telah digantikan dengan konsep ‘khalifatullah fil-ardhi’. Raja tidak lagi dianggap sebagai penjelmaan dewa-dewa Hindu tetapi merupakan khalifah Allah yang bertanggungjawab memakmurkan bumi. Raja merupakan pemerintah yang tertinggi dalam hierarki pentadbiran. Setelah kedatangan Islam, raja lebih dikenali sebagai Sultan atau Yang Di-pertuan. Ganti nama diri raja ialah baginda atau Duli Tuanku. Namun demikian, unsur kesakralan Sultan yang meliputi kesucian diri Sultan serta keturunan baginda masih lagi mempunyai pengaruh yang penting dalam masyarakat. Raja menurut kepercayaan Melayu mempunyai Daulat. Kedaulatan bergantung kepada kekuatan rohaniyah dan jasmaniyah seseorang raja itu.

Peradaban Islam turut mempengaruhi undang-undang dalam peradaban Melayu. Contohnya, dalam Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang laut Melaka. Walaupun semua tidak semua artikel-artikel dalam HukumKanun Melaka yang selari dengan Islam, tetapi terdapat beberapa fasal yang mempunyai keselarian dengan hukum Islam. Berikut disenaraikan Hukum Kanun Melaka yang selari dengan prinsip-prinsip Islam:


1.     Hukuman bunuh dibalas bunuh (Fasal B:2, Fasal 8:3, Fasal 5:1 dan Fasal 5:3) contohnya dalam Fasal 5:1 menyebutkan bahawa:


........Fasal yang kelima menyatakan orang yang membunuh dengan tiada setahu raja-raja atau orang besar-besar. Jikalau dibunuhnya dengan tiada dosanya sekalipun, dibunuh pula ia pada hukum Allah, maka adil namanya.


2.     Hukuman potongan tangan jika seseorang didapati bersalah kerana mencuri (Fasal 7:2) :

Adapun jikalau ia mencuri, maka tertangkap lalu dibunuhnya maka kenalah denda akan dia setengah harganya.....adapun pada hukum Allah orang yang mencuri itu tiada harus dibunuh, melainkan dipotong tangannya.


3.     Fasal 36:2 menyentuh tentang hukum ibadat sembahyang.

Bermula orang yang bersembahyang itu atas dua perkara; meninggalkan dan tiada iktikadnya pada fardhu sembahnyang. Dalam iktikadnya bahawa sembahyang  fardhu itu disuruh ia sembahyang. Jika tiada ia sembahyang oleh kesakitan, tiada ia mengkar, disuruh taubat murtad tiga kali. Jikalau sembahnyang, baik jalan itu.


Kesimpulannya, walaupun terdapat pertentangan antara hukum Islam dengan hukum adat dan undang-undang Kesultanan Melaka. Namun begitu terdapat juga kesepakatan dan kesesuaian dengan hukum-hukum Islam.

Selain sistem politik yang tersusun, kesultanan Melayu Melaka turut mempunyai sistem pentadbiran yang sistematik. Dalam sistem pentadbiran juga meletakkan Sultan sebagai pemerintah tertinggi negara. Sultan bukan sahaja bertindak sebagai pemerintah negara malah bertindak juga sebagai hakim dan penggubal undang-undang. Apabila seseorang Sultan itu mangkat biasanya tahta diambil alih oleh anaknya. Dalam menjalankan urusan pentadbiran Sultan dibantu oleh Bendahara, Penghulu Bendahari, Temenggung, Laksamana dan Syahbandar. Masing-masing berperanan dalam memastikan kelancaran pentadbiran Melaka. Bendahara merupakan jawatan yang paling tinggi dan orang yang paling rapat dengan sultan. Bendahara berperanan sebagai penasihat sultan sama ada yang melibatkan urusan luar atau negeri.

2.6  SOSIAL

Tradisi ilmu semakin menyempit dan gejala hiburan melampaui batas agama dan fitrah kemanusiaan sedang berleluasa. Lambat laun Dunia Melayu akan berwajahkan barat dan mengamalkan kebiasaan-kebiasaan budaya Barat. Saluran media elektronik rantau Melayu, terutama televisyen memaparkan segala keburukan Barat sebagai kebaikan untuk timur. Sesuatu tindakan mesti dilakukan segera agar umat Islam serantau tidak terjebak lebih meluas dan mendalam. Kemajuan ekonomi dan kesejahteraan sosial bangsa, baik di Malaysia mahu pun di Indonesia, Brunei, Thailand dan Filipina tidak boleh dibiarkan tanpa perimbangan atau selitan keagamaan dan nilai budaya.  Dari segi sosial, kesan interaksi antara dua-dua tamadun adalah lahirnya konsep keadilan tanpa mengenal kedudukan atau pangkat. Islam telah memperkenalkan sistem khalifah Islam yang adil dan sistematik.
 Antara kesannya, gelaran Sultan, sistem mesyuarat di kalangan ahli-ahli yang pakar disebut sistem syura, sistem hisbah iaitu menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran dan termasuklah kriteria perlantikan menteri.  Aspek terakhir yang dapat dilihat adalah dari aspek gaya hidup. Perubahan adat istiadat pemerintah dalam pertabalan raja kandungan bacaan ciri di mansuhkan, bacaan ikrar diteruskan kerana ia menyerupai baiah, perlantikan pengganti sultan sebelum istiadat pemakaman ditiru daripada kerajaan Bani Umaiyah.
Perubahan akhlak rakyat, contohnya, ibu bapa amat dihormati, jiran dianggap seperti keluarga, panggilan pangkat diberi seperti Pak Long dan Mak Long, apabila orang muda bercakap dengan orang tua suara perlu rendah. Adab berziarah juga terbentuk seperti seseorang perlu memberi salam dan tuan rumah wajib menjawab salam, kemudian bersalaman. Kanak-kanak mencium tangan orang yang lebih tua, tetamu dilayan dan dihormati dengan hidangan makan minum, bacaan bismillah dimulakan untuk menjamu makan minum. Majlis perkahwinan dan berkhatan diadakan mengikut Islam. Majlis seperti ini juga menekankan nilai gotong-royong, bekerjasama dan perpaduan.

3.0 KESIMPULAN

Tamadun sesebuah masyarakat bukanlah bersifat tertutup, sebaliknya bersifat terbuka. Sifat inilah yang memberi peluang kepada berlakunya interaksi antara tamadun. Interaksi antara tamadun menghasilkan dua kesan yang penting, iaitu kesan positif atau kesan negatif. Kesan positif memberi pengukuhan kepada sesuatu tamadun. Elemen-elemen atau ciri-ciri tamadun luar yang diterima oleh sesuatu tamadun akan mengalami proses asimilasi dan penyesuaian. Sementara kesan negatif pula, seringkali mewujudkan konflik antara masyarakat yang memiliki tamadun yang berbeza. Konflik ini dipengaruhi oleh pelbagai faktor seperti teologi, ekonomi, sosial dan politik. Faktor yang lebih sering menjadi penyebab kepada konflik ini ialah faktor teologi. Dalam interaksi antara tamadun kita juga dapati kesan yang yang terhasil daripada interaksi itu juga tidak sama bagi kedua-dua tamadun. Bagi tamadun yang tinggi dan lebih lama, ia lebih banyak mempengaruhi ataupun meninggalkan unsur-unsur penting kepada tamadun yang lebih rendah. Sebaliknya, tamadun yang lebih rendah pencapaiannya akan lebih bersifat receptive, walaupun ia turut mempengaruhi tamadun yang lebih tinggi. Kesan positif daripada interaksi antara tamadun ini akan dapat memperkayakan tamadun tersebut serta mengelakkannya menjadi jumud, beku dan statik. Hasilnya, sesuatu tamadun yang terbuka dan dapat mengasimilasikan pengaruh luar itu akan semakin berkembang dan melahirkan perubahan-perubahan yang penting.

Dengan penerimaan negara ini sebagai sebuah negara Islam menimbulkan beberapa implikasi dalam kehidupan Muslim. Kita berhak menuntut pemerintah melaksanakan Islam sepenuhnya kerana itu adalah tanggungjawabnya sebagai pemerintah Islam. Kita dapat hidup dengan harmoni dan dapat berusaha meningkatan produktiviti untuk kepentingan Islam, kerana terdapat sikap baik sangka antara satudengan yang lain. Menimbulkan tanggungjawab yang lebih kepada Muslim untuk melaksanakan Islam di mana saja dia berada, kerana tidak dirasakan ada sesuatu yang bercanggah yang patut dielakkan dalam kehidupannya. Membina sikap positif dan membuat kritikan yang membina untuk kepentingan Islam, serta berpatisipasi dalam memenuhi tuntutan Islam di mana saja ada kekurangan. Setiap individu Muslim merasa berkewajipan untuk membangun negara dan umatnya dalam keupayaan masing-masing. 



BIBLIOGRAFI

Abdul Rahman Abdullah. 1981. Pemikiran Islam Masa Kini : Sejarah dan Aliran. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur.
Abdul Rahman Haji Abdullah. 1988. Sejarah dan Tamadun Islam. Teks Publishing, Kuala Lumpur.
Buyong Adil. 1973. Sejarah Melaka dalam Zaman Kerajaan Melayu. Dewan bahasa dan pustaka, Kuala Lumpur.
Hamzah Ismail dan Shahbari Salamon. 1982. Ke Arah Perlaksanaan Sistem Ekonomi Islam di Malaysia. Persatuan Bekas Mahasiswa Islam Timur Tengah. Bangi.
Mahayudin Hj. Yahaya. 2001. Tamadun Islam Edisi Kedua. Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd, Selangor Darul Ehsan.
Othman Mohd. Yatim. 1989. Warisan Kesenian dalam Tamadun Islam. Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan