Segeralah Mencapai Pintu Taubat
Rujukan :
MENJADI KEKASIH ALLAH : WASIAT & NASIHAT KEROHANIAN
SYEIKH ABDUL QADIR AL-JAILANI
Terjemahan : Akmal Hj. Mhd Zain
Bismillahirrahmanirahim......
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Disampaikan oleh Al-Sayyid Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir
Al-Jailani, di Madrasah al-Ma’murah, hari Ahad’ 10 Syawal 545H.
Diriwayatkan dari Rasulullah s.a.w bahawa baginda bersabda,
yang berbunyi :
“Barangsiapa yang dibukakan untuknya pintu kebaikan, maka hendaklah
ia mencapainya, kerana sesungguhnya ia tidak mengetahui, bila pintu itu akan
tertutup baginya.”
Wahai
kaumku...! Capailah olehmu pintu kehidupan itu selagi ia masih terbuka untukmu,
kerana tidak lama lagi pintu itu akan tertutup buatmu. Lakukanlah kebaikan,
selama kamu masih mampu melakukannya. Segeralah
mencapai pintu taubat dan masuklah kamu ke dalamnya, selama ia masih terbuka
buatmu. Capailah pintu doa, kerana pintu itu masih terbuka untukmu.
Bersegeralah kamu mencapai pintu kebaikan, bersama dengan saudara-saudaramu
yang soleh, kerana pintu itu terbuka untukmu.
Wahai kaumku...!
Bangunlah semula apa yang sudah kamu robohkan. Cucilah apa yang telah kamu
kotorkan najis. Perbaikilah apa yang telah kamu rosakkkan dan jernihkanlah apa
yang telah kamu keruhkan. Kembalikanlah apa yang sudah kamu ambil dan
kembalilah kepada Tuhanmu apa yang telah engkau larikan daripada-Nya tanpa
izin-Nya.
Wahai hamba...! Tiada sesuatupun di sini kecuali al-Khaliq. Jika engkau bersama al-Khaliq, maka engkau adalah hamba-Nya, dan jika kamu bersama makhluk-Nya, maka kamu adalah hamba mereka, hingga engkau dapat membuang ketandusan dan kegersangan di hatimu serta mencerai-beraikan semuanya dari hatimu. Apakah kamu tidak tahu, bahawa orang yang mencari Allah akan berpisah dengan semuanya itu. Sudah cukup jelas, bahawa segala sesuatu dari makhluk adalah hijab antaranya dengan Khaliq.
Wahai hamba...! Janganlah kamu bermalas-malas, kerana selamanya kemalasan itu akan membuatmu terhalang dan akan menimbulkan penyesalan di dalam hatimu. Oleh itu perbaikilah pekerjaanmu, sementara Allah telah berbuat baik kepadamu, di dunia mahupun di akhirat.
Abu Muhammad al-'Ajami Rahimahullah sentiasa berdoa dengan ucapan :
"Ya Allah...! Jadikanlah kami orang-orang yang baik."
Seakan-akan ia bermaksud mengatakan "
"Ya Allah...! Jadikanlah kami sebagai orang yang memperbaiki apa yang telah kami lakukan."
Tetapi lafaz itu tidak sampai beliau ucapkan.
Barangsiapa yang pernah merasakannya, maka ia akan mengetahuinya. Pergaulan yang baik dengan makhluk dan berteman dengan mereka dalam batas-batas syariah dan keredhaan-Nya adalah pergaulan yang diberkati. Sebaliknya, jika hal itu dilakukan dengan melanggar batas-batas syariah dan tiada keredhaan-Nya, maka janganlah lakukan itu, kerana tiada kehormatan untuk mereka. Penerimaan dan penolakan terhadap sesuatu ketaatan merupakan sesuatu petanda bagi kaum sufi dan orang-orang yang menjahui kemaksiatan.
Wahai hamba...! Tegakkanlah perangkap doamu dan kembalilah kepada keredhaan. Janganlah engkau berdoa dengan lidahmu, sementara hatimu berpaling daripada Allah al-Haq. Pada hari akhirat kelak, semua manusia akan teringat akan apa yang telah dilakukannya di dunia, sama ada kebaikan atau keburukannya. Penyesalan ketika itu tiada bermanfaat sama sekali, demikian juga dengan ingatan itu. Bahkan kita bermanfaat juga baginya mengingat hari kematiannya, ingat akan tanah pertanian dan persemaiannya dan masa menuai bagi manusia. Semua itu tidak bermaanfaat lagi.
Diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :
"Dunia adalah tempat bercucuk tanam untuk kehidupan akhirat. Maka barangsiapa yang menanam kebaikan, maka ia akan memetik kebahagiaan. Barangsiapa yang menanam keburukan, maka ia akan memetik penyesalan."
Jika kematian datang kepadamu, maka engkau akan terjaga, bagaimanapun terjaga pada waktu itu tidak berguna lagi bagimu.
Ya Allah...! Bangkitkanlah kami daripada tidur orang-orang yang terlupa terhadapMu dan orang-orang yang tidak mengerti tentang Engkau...!"
Wahai hamba...! Persahabatanmu dengan keburukan akan menjadikan kamu orang-orang yang berprasangka buruk terhadap kebaikan. Berjalanlah kamu di bawah naungan Kitabullah dan sunnah Rasul-Nya, nescaya kamu akan berbahagia.
Wahai kaumku...! Malulah engkau kepada Allah dengan sebenar-benar malu. Janganlah kamu melalaikan masa-masamu, janganlah kamu menjadikannya sia-sia, janganlah kamu menyibukkan dirimu dengan mengumpulkan sesuatu yang tidak dapat engkau makan, berangan-angan akan sesuatu yang tidak akan dapat engkau capai, membangunkan sesuatu yang tidak mungkin engkau diami. Kerana semua itu akan mehalangmu daripada maqam Tuhanmu. Ingatan kepada Allah selalu terpasak di dalam hati orang-orang yang arif, sehingga mereka lupa akan segala sesuatu yang pernah diingatinya sebelum itu.
Apabila hal itu dapat kamu laksanakan dengan sempurna, maka syurgalah tempat tinggalmu, iaitu syurga yang dipilih dan syurga yang dijanjikan. Syurga yang dipilih di dunia ialah redha kepada qadha' Allah, dekatnya hati kepada Allah, bermunajat kepada-Nya, menyingkap tabir yang ada diantaranya dengan Allah. Ini akan menjadikan pemilik hati itu sebagai berteman Allah di dalam kesunyiannya tanpa perincian tan tanpa perumpamaan.
Allah berfirman :
"Tiada sesuatu juapun yang menyerupai-Nya, dan Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(Surah Al-Syura : Ayat 11)
Adapun yang dijanjikan, ialah segala sesuatu yang sudah dijanjikan oleh Allah Taala kepada orang-orang yang beriman dan melihat kepada Zat Allah Yang Maha Agung, tanpa hijab. Tidak disangsikan lagi, bahawa semua kebaikan adalah di sisi Allah, manakala keburukan itu berada di sisi Allah. Kebaikan adalah dalam menghadap kepada-Nya sedangkan keburukan itu adalah berpaling daripadaNya. Setiap amalan yang kamu harapkan ganjarannya, maka ia adalah milikmu. Manakala semua amal yang kamu lakukan demi Allah dan untuk Allah, maka amal itu adalah untukNya.
Apabila engkau beramal dengan mengharapkan balasannya, maka balasan untukmu ada pada makhluk, dan apabila kamu beramal kerana ZatNya, maka balasan untukmu adalah hampirnya dirimu kepadaNya dan melihatNya.
Kemudian, janganlah engkau mengharapkan balasan amalanmu secara keseluruhannya. Segala sesuatu yang ada di akhirat, di dunia dan selain daripada Allah, bersandar kepadaNya. Janganlah engkau mencari kenikmatan, tetapi carilah Zat yang memberikan kenikmatan itu kepadamu. Carilah jiran, sebelum kamu mencari rumah yang hendak kamu diami. Dia yang ada sebelum adanya segala sesuatu. Dialah Yang Mengadakan segala sesuatu, dan Dialah yang ada setelah segala sesuatu.
Hendaklah engkau sentiasa ingat akan mati dan bersikap sabar atas segala bencana, serta bertawakkalah kamu kepada Allah dalam semua keadaan. Jika ketiga-tiga tahap ini telah engkau laksanakan dengan sempurna, maka pada suatu ketika, akan datanglah malaikat kepadamu dengan mengingatkan kematian yang menjelang dan ketika itu berhasillah kezuhudanmu. Dengan kesabaran, engkau akan memperolehi segala sesuatu yang engkau harapkan dari Allah s.w.t, dan dengan ketawakalan, akan keluarlah segala sesuatu dari hatimu, sehingga ia hanya terkait dengan Allah semata-mata. Singkirkanlah dari hatimu dunia, akhirat dan segala sesuatu selain daripada Allah. Dengan demikian, maka akan datang kepadamu kesegaran dan ketenangan dari segala penjuru serta pemeliharaan dan perlindungan dari enam penjuru mata angin, sehingga tiada ruang bagi makhluk untuk mencederakan engkau. Tertutuplah daripadamu semua arah dan terkuncilah daripadamu semua pintu. Sehingga engkau tergolong kepada orang yang disebutkan oleh Allah dalam firmannya, yang bermaksud :
"Sesungguhnya hamba-hambaKu, kamu tidaklah dapat berkuasa ke atas mereka."
(Surah Al-Isra' : 65)
Bangaimana mungkin makhluk akan dapat menguasai orang-orang yang mengesakan Allah, yang ikhlas, yang tidak menunjuk-nunjukkan amalannya kepada makhluk, yang berbicara tentang tujuan akhir, bukan pada permulaannya. Semua permulaan itu adalah bisu dan semua penghujung itu adalah pemahaman. Orang yang ikhlas itu kerajaannya ada di dalam hatinya dan kekuasaannya ada di dalam batinnya tanpa memandang kepada kenyataan zahiriah.
Adalah suatu hal yang jarang terjadi, seseorang yang mampu menghimpunkan kerajaan zahir dan batin. Jadilah kamu menjadi orang yang menyembunyikan semua sikap dan perilakumu, janganlah berhenti, hingga engkau mampu menyempurnakannya dan hatimu sentiasa berhubung dengan Allah.
Jika engkau telah menyempurnakannya dan telah mencapai maqam makrifat, maka ketika itu engkau tidak lagi akan peduli kepada sebarang halangan dan rintangan. bagaimana kamu akan mempedulikannya, sedangkan kedudukan engkau telah mantap dan kukuh. Berdirilah engkau di tempatmu, sementara Dia akan memelihara dan melindungimu, maka manusia atau makhluk-makhluk lain akan menjadi dinding penghalang di hadapanmu. Hinaan dan pujian ketika ini tiada beza bagi kamu, demikian juga dengan penerimaan atau penolakkan mereka. Engkau akan menjadi orang yang membangun dan yang merobohkan mereka. Kamu bertindak terhadap mereka dengan izin Khaliq, al-Haq Pencipta mereka.
Wahai hamba...! Janganlah kamu bermalas-malas, kerana selamanya kemalasan itu akan membuatmu terhalang dan akan menimbulkan penyesalan di dalam hatimu. Oleh itu perbaikilah pekerjaanmu, sementara Allah telah berbuat baik kepadamu, di dunia mahupun di akhirat.
Abu Muhammad al-'Ajami Rahimahullah sentiasa berdoa dengan ucapan :
"Ya Allah...! Jadikanlah kami orang-orang yang baik."
Seakan-akan ia bermaksud mengatakan "
"Ya Allah...! Jadikanlah kami sebagai orang yang memperbaiki apa yang telah kami lakukan."
Tetapi lafaz itu tidak sampai beliau ucapkan.
Barangsiapa yang pernah merasakannya, maka ia akan mengetahuinya. Pergaulan yang baik dengan makhluk dan berteman dengan mereka dalam batas-batas syariah dan keredhaan-Nya adalah pergaulan yang diberkati. Sebaliknya, jika hal itu dilakukan dengan melanggar batas-batas syariah dan tiada keredhaan-Nya, maka janganlah lakukan itu, kerana tiada kehormatan untuk mereka. Penerimaan dan penolakan terhadap sesuatu ketaatan merupakan sesuatu petanda bagi kaum sufi dan orang-orang yang menjahui kemaksiatan.
Wahai hamba...! Tegakkanlah perangkap doamu dan kembalilah kepada keredhaan. Janganlah engkau berdoa dengan lidahmu, sementara hatimu berpaling daripada Allah al-Haq. Pada hari akhirat kelak, semua manusia akan teringat akan apa yang telah dilakukannya di dunia, sama ada kebaikan atau keburukannya. Penyesalan ketika itu tiada bermanfaat sama sekali, demikian juga dengan ingatan itu. Bahkan kita bermanfaat juga baginya mengingat hari kematiannya, ingat akan tanah pertanian dan persemaiannya dan masa menuai bagi manusia. Semua itu tidak bermaanfaat lagi.
Diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :
"Dunia adalah tempat bercucuk tanam untuk kehidupan akhirat. Maka barangsiapa yang menanam kebaikan, maka ia akan memetik kebahagiaan. Barangsiapa yang menanam keburukan, maka ia akan memetik penyesalan."
Jika kematian datang kepadamu, maka engkau akan terjaga, bagaimanapun terjaga pada waktu itu tidak berguna lagi bagimu.
Ya Allah...! Bangkitkanlah kami daripada tidur orang-orang yang terlupa terhadapMu dan orang-orang yang tidak mengerti tentang Engkau...!"
Wahai hamba...! Persahabatanmu dengan keburukan akan menjadikan kamu orang-orang yang berprasangka buruk terhadap kebaikan. Berjalanlah kamu di bawah naungan Kitabullah dan sunnah Rasul-Nya, nescaya kamu akan berbahagia.
Wahai kaumku...! Malulah engkau kepada Allah dengan sebenar-benar malu. Janganlah kamu melalaikan masa-masamu, janganlah kamu menjadikannya sia-sia, janganlah kamu menyibukkan dirimu dengan mengumpulkan sesuatu yang tidak dapat engkau makan, berangan-angan akan sesuatu yang tidak akan dapat engkau capai, membangunkan sesuatu yang tidak mungkin engkau diami. Kerana semua itu akan mehalangmu daripada maqam Tuhanmu. Ingatan kepada Allah selalu terpasak di dalam hati orang-orang yang arif, sehingga mereka lupa akan segala sesuatu yang pernah diingatinya sebelum itu.
Apabila hal itu dapat kamu laksanakan dengan sempurna, maka syurgalah tempat tinggalmu, iaitu syurga yang dipilih dan syurga yang dijanjikan. Syurga yang dipilih di dunia ialah redha kepada qadha' Allah, dekatnya hati kepada Allah, bermunajat kepada-Nya, menyingkap tabir yang ada diantaranya dengan Allah. Ini akan menjadikan pemilik hati itu sebagai berteman Allah di dalam kesunyiannya tanpa perincian tan tanpa perumpamaan.
Allah berfirman :
"Tiada sesuatu juapun yang menyerupai-Nya, dan Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(Surah Al-Syura : Ayat 11)
Adapun yang dijanjikan, ialah segala sesuatu yang sudah dijanjikan oleh Allah Taala kepada orang-orang yang beriman dan melihat kepada Zat Allah Yang Maha Agung, tanpa hijab. Tidak disangsikan lagi, bahawa semua kebaikan adalah di sisi Allah, manakala keburukan itu berada di sisi Allah. Kebaikan adalah dalam menghadap kepada-Nya sedangkan keburukan itu adalah berpaling daripadaNya. Setiap amalan yang kamu harapkan ganjarannya, maka ia adalah milikmu. Manakala semua amal yang kamu lakukan demi Allah dan untuk Allah, maka amal itu adalah untukNya.
Apabila engkau beramal dengan mengharapkan balasannya, maka balasan untukmu ada pada makhluk, dan apabila kamu beramal kerana ZatNya, maka balasan untukmu adalah hampirnya dirimu kepadaNya dan melihatNya.
Kemudian, janganlah engkau mengharapkan balasan amalanmu secara keseluruhannya. Segala sesuatu yang ada di akhirat, di dunia dan selain daripada Allah, bersandar kepadaNya. Janganlah engkau mencari kenikmatan, tetapi carilah Zat yang memberikan kenikmatan itu kepadamu. Carilah jiran, sebelum kamu mencari rumah yang hendak kamu diami. Dia yang ada sebelum adanya segala sesuatu. Dialah Yang Mengadakan segala sesuatu, dan Dialah yang ada setelah segala sesuatu.
Hendaklah engkau sentiasa ingat akan mati dan bersikap sabar atas segala bencana, serta bertawakkalah kamu kepada Allah dalam semua keadaan. Jika ketiga-tiga tahap ini telah engkau laksanakan dengan sempurna, maka pada suatu ketika, akan datanglah malaikat kepadamu dengan mengingatkan kematian yang menjelang dan ketika itu berhasillah kezuhudanmu. Dengan kesabaran, engkau akan memperolehi segala sesuatu yang engkau harapkan dari Allah s.w.t, dan dengan ketawakalan, akan keluarlah segala sesuatu dari hatimu, sehingga ia hanya terkait dengan Allah semata-mata. Singkirkanlah dari hatimu dunia, akhirat dan segala sesuatu selain daripada Allah. Dengan demikian, maka akan datang kepadamu kesegaran dan ketenangan dari segala penjuru serta pemeliharaan dan perlindungan dari enam penjuru mata angin, sehingga tiada ruang bagi makhluk untuk mencederakan engkau. Tertutuplah daripadamu semua arah dan terkuncilah daripadamu semua pintu. Sehingga engkau tergolong kepada orang yang disebutkan oleh Allah dalam firmannya, yang bermaksud :
"Sesungguhnya hamba-hambaKu, kamu tidaklah dapat berkuasa ke atas mereka."
(Surah Al-Isra' : 65)
Bangaimana mungkin makhluk akan dapat menguasai orang-orang yang mengesakan Allah, yang ikhlas, yang tidak menunjuk-nunjukkan amalannya kepada makhluk, yang berbicara tentang tujuan akhir, bukan pada permulaannya. Semua permulaan itu adalah bisu dan semua penghujung itu adalah pemahaman. Orang yang ikhlas itu kerajaannya ada di dalam hatinya dan kekuasaannya ada di dalam batinnya tanpa memandang kepada kenyataan zahiriah.
Adalah suatu hal yang jarang terjadi, seseorang yang mampu menghimpunkan kerajaan zahir dan batin. Jadilah kamu menjadi orang yang menyembunyikan semua sikap dan perilakumu, janganlah berhenti, hingga engkau mampu menyempurnakannya dan hatimu sentiasa berhubung dengan Allah.
Jika engkau telah menyempurnakannya dan telah mencapai maqam makrifat, maka ketika itu engkau tidak lagi akan peduli kepada sebarang halangan dan rintangan. bagaimana kamu akan mempedulikannya, sedangkan kedudukan engkau telah mantap dan kukuh. Berdirilah engkau di tempatmu, sementara Dia akan memelihara dan melindungimu, maka manusia atau makhluk-makhluk lain akan menjadi dinding penghalang di hadapanmu. Hinaan dan pujian ketika ini tiada beza bagi kamu, demikian juga dengan penerimaan atau penolakkan mereka. Engkau akan menjadi orang yang membangun dan yang merobohkan mereka. Kamu bertindak terhadap mereka dengan izin Khaliq, al-Haq Pencipta mereka.
Maka Dia akan memberimu jalan pemecahan dan penyelesaian serta membuang semua petaka di dalm hatimu dan memberikan tanda-tanda ke dalam batinmu. Tiada perbicaraan apapun sehingga engkau cukup mafhum dengan semuanya ini. Jika tidak, maka jadilah kamu orang yang berakal, janganlah berbuat bodoh. Kamu adalah bagaikan orang buta, oleh itu carilah orang yang akan membimbingmu, kamu adalah orang bodoh, maka carilah orang yang akan mengajarmu. Jika engkau telah menemuinya, maka hendaklah engkau berpegang kepadanya, terimalah semua pendapat dan buah fikirannya dan terimalah dalil-dalil yang diberikannya secara baik. Jika engkau telah mendapatkannya, maka duduklah engkau di sana bersamanya hingga engkau mampu memantapkan pengetahuanmu berkenaan dengan hal itu.
Pada ketika itu akan terlindunglah daripadamu segala kejahatan. Engkau menjadi pengikut kefakiran dan kemiskinan. Kesimpulan daripada semuanya ini ialah menjaga rahsia Allah dan berakhlaklah kepada manusia dengan akhlak yang baik.
Di manakah kamu mencari kebenaran dan keredhaan Allah selain daripadaNya....! Apakah kamu tidak mendengar firmanNya yang berbunyi :
Maksudnya :
"Di antara kamu, ada orang yang menghendaki dunia dan di antara kamu (juga) ada orang yang menghendaki akhirat."
(Ali Imran : 152)
Sementara dalam ayat lain pula, Allah berfirman, yang berbunyi :
Maksudnya :
"Mereka menghendaki atau menginginkan keredhaanNya."
(Al-Kahfi : 28)
Sesungguhnya kebahagian dan keuntungan akan menjadi bahagianmu, dan datang kepadamu tangan-tangan mujaddid (pendokong pembaharuan) yang akan membersihkan kamu daripada sentuhan tangan-tangan makhluk, serta akan membawamu menghampiri pintu gerbang taqarrub kepada Allah. Allah berfirman, yang berbunyi :
Maksudnya :
"Di sana, pertolongan itu hanya datang dari Allah Yang Haq."
(Al-Kahfi : 44)
Apabila engkau telah sampai ke maqam atau tahap ini, maka dunia dan akhirat akan datang kepadamu sebagai pelayan, tanpa adanya rasa kesusahan. Capailah pintu al-Haq dan tetaplah engkau berdiri di sana. Apabila engkau tetap di sana, makan akan nyatalah bagimu beberapa seruan atau bisikan, sehingga engkau akan mengetahui dan membezakan antara bisikan nafsu, bisikan hawa, bisikan hati bisikan iblis dan bisikan malaikat. Inilah yang dikatakan dengan bisikan yang benar atau bisikan yang batil. Pelajarilah satu demi satu bisikan-bisikan tersebut, sehingga engkau mengetahui tanda-tandanya. Apabila engkau telah sampai ke maqam ini, maka akan datang bisikan (ilham) dari Allah untuk membimbingmu berkenaan dengan kesopanan, keteguhan, tegak dan dudukmu, gerak dan diammu serta perintah dan larangan buatmu.
Wahai kaumku....! Janganlah kamu mencari tambahan dan pengurangan, awalan dan akhiran, kerana takdir itu telah menyelubungi diri masing-masing dengan sempadan-sempadan atau batas-batas tertentu. Tiada seorangpun di antar kamu, kecuali ia mempunyai catatan atau ketentuan daripada kudrat ini. Rasulullah s.a.w bersabda, yang berbunyi :
Maksudnya :
"Telah selesai Tuhanmu dari Menciptakan, rezeki dan ajal. Maka keringlah pena daripada segala yang wujud (al-kainat)."
Allah telah berlepas tangan daripada segala sesuatu yang telah ditetapkan-Nya sebelumnya. Bagaimanapun, akan datang bagi segala sesuatu itu hukum-hukum yang ditutup oleh perintah-perintah, dalam bentuk larangan dan kewajipan. Oleh yang demikian, tidaklah halal bagi seseorang untuk mengemukakan hujah atau alasan hukum atau ketetapan yang telah lalu. Allah Taala berfirman, yang berbunyi :
Ertinya :
"Dia (Allah) tidak ditanya tentang apa yang diperbuatNya tetapi merekalah yang akan ditanya."
(Al-Anbiya' : 23)
Wahai kaumku....! Beramallah kamu dengan amalan zahiryah, amalan yang nyata bagaikan dakwat hitam di atas kertas yang putih, sehingga membawamu kepada mengamalkan amalan batin dalam urusan ini. Jika kamu mengamalkan amalan zahiryah, maka ia akan mendatangkan kefahaman bagimu terhadap perkara-perkara batiniyah, kemudian ia meresap ke dalam hatimu dan mempengaruhi jiwamu, kemudian ia meresap ke dalam jiwamu dan mempengaruhi lisanmu, kemudian ia meresap ke dalam lisanmu dan kamu sampaikan ia kepada manusia. Demikianlah alirannya terus menerus secara berulang-ulang, untuk kemaslahatan dan kemanfaatan manusia sejagat.
Wahai.....! Alangkah beruntungannya kamu jika kamu mengikuti al-Haq dan mencintaiNya. Sebaliknya, alangkah celakanya kamu, kamu mengakui bahawa kamu mencintai Allah. Tahukah kamu bahawa untuk mencintai Allah itu diperlukan beberapa syarat yang mesti dipenuhi...? Sebahagian daripada syarat-syarat cinta kepadaNya itu ialah mentaatiNya, serta tidak merasa tenang di sisi selain daripadaNya, merasa tenteram bersamaNya serta tidak merasa keberatan untuk tetap bersamaNya. Apabila cinta kepada Allah itu benar-benar telah mantap dan terpasak ke dalam hati hambaNya, maka hamba itu akan merasa tenteram bersamaNya, dan membeci segala sesuatu yang boleh melalaikan hati dan jiwa daripadaNya.
Oleh itu bertaubatlah kamu daripada pengakuanmu yang bohong itu, kerana semuanya itu tidak mungkin diperolehi dengan khayalan, angan-angan, dusta, munafik atau dengan sikap kepura-puraan. Bertaubatlah kamu dan tetaplah kamu dalam taubatmu itu. Ketaubatanmu tidak sama sengan bagaimana engkau mengukuhkan taubat itu. Demikian juga dengan penipuan yang engkau lakukan, tidaklah sama dengan perbuatan yang engkau anggap dapat mengukuhkan pembohongan itu, serta apa-apa yang menjadi buah penipuan tersebut.
Al-Sayid Syeikh Abdul Qadir al_Jailani berkata : "Tetaplah engkau untuk sentiasa redha dengan Allah, dalam keadaan bencana atau sengsara, dalam keadaan miskin atau kaya, dalam keadaan kesusahan atanu kesenangan, dalam keadaan sihat tau sakit, dalam keadaan baik atau buruk, ketika memperolehi yang engkau kehendaki atau tidak. Aku tidak tahu ubat apa yang sesuai untukmu, selain daripada menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah al-Haq. Jika Dia menetapkan sesuatu yang merugikan kamu, janganlah kamu merasa benci kepadaNya, jangan pula kamu menjauhkan diri daripadaNya serta jangan pula kamu mengadukan hal yang menimpa dirimu itu kepada selainNya. Kerana semuanya itu akan menambah ujian dan cubaan terhadap dirimu.
Oleh itu, hendaklah engkau tenang berada di hadapanNya. Lihatlah apa yang dilakukanNya terhadap kamu dan untuk kamu, maka berbahagialah kamu dengan perubahan dan penukaran yang dilakukan terhadapmu itu. Jika kamu bersamaNya dengan jalan seperti ini, maka sudah pasti Dia akan menukar kegelisahanmu dengan ketenangan, dan jiwamu akan tenteram dalam mentauhidkanNya.
Ya Allah....! Jadikanlah kami bersama orang-orang yang berada di sisiMu dan bersamaMu. Ya Tuhan Kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, serta peliharalah kami daripada seksaan api neraka."
Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua yang membacanya. Segala yang baik datangnya daripada Allah dan segala yang buruk datangnya daripada diri saya sendiri.
Sekian terima kasih.
Pada ketika itu akan terlindunglah daripadamu segala kejahatan. Engkau menjadi pengikut kefakiran dan kemiskinan. Kesimpulan daripada semuanya ini ialah menjaga rahsia Allah dan berakhlaklah kepada manusia dengan akhlak yang baik.
Di manakah kamu mencari kebenaran dan keredhaan Allah selain daripadaNya....! Apakah kamu tidak mendengar firmanNya yang berbunyi :
Maksudnya :
"Di antara kamu, ada orang yang menghendaki dunia dan di antara kamu (juga) ada orang yang menghendaki akhirat."
(Ali Imran : 152)
Sementara dalam ayat lain pula, Allah berfirman, yang berbunyi :
Maksudnya :
"Mereka menghendaki atau menginginkan keredhaanNya."
(Al-Kahfi : 28)
Sesungguhnya kebahagian dan keuntungan akan menjadi bahagianmu, dan datang kepadamu tangan-tangan mujaddid (pendokong pembaharuan) yang akan membersihkan kamu daripada sentuhan tangan-tangan makhluk, serta akan membawamu menghampiri pintu gerbang taqarrub kepada Allah. Allah berfirman, yang berbunyi :
Maksudnya :
"Di sana, pertolongan itu hanya datang dari Allah Yang Haq."
(Al-Kahfi : 44)
Apabila engkau telah sampai ke maqam atau tahap ini, maka dunia dan akhirat akan datang kepadamu sebagai pelayan, tanpa adanya rasa kesusahan. Capailah pintu al-Haq dan tetaplah engkau berdiri di sana. Apabila engkau tetap di sana, makan akan nyatalah bagimu beberapa seruan atau bisikan, sehingga engkau akan mengetahui dan membezakan antara bisikan nafsu, bisikan hawa, bisikan hati bisikan iblis dan bisikan malaikat. Inilah yang dikatakan dengan bisikan yang benar atau bisikan yang batil. Pelajarilah satu demi satu bisikan-bisikan tersebut, sehingga engkau mengetahui tanda-tandanya. Apabila engkau telah sampai ke maqam ini, maka akan datang bisikan (ilham) dari Allah untuk membimbingmu berkenaan dengan kesopanan, keteguhan, tegak dan dudukmu, gerak dan diammu serta perintah dan larangan buatmu.
Wahai kaumku....! Janganlah kamu mencari tambahan dan pengurangan, awalan dan akhiran, kerana takdir itu telah menyelubungi diri masing-masing dengan sempadan-sempadan atau batas-batas tertentu. Tiada seorangpun di antar kamu, kecuali ia mempunyai catatan atau ketentuan daripada kudrat ini. Rasulullah s.a.w bersabda, yang berbunyi :
Maksudnya :
"Telah selesai Tuhanmu dari Menciptakan, rezeki dan ajal. Maka keringlah pena daripada segala yang wujud (al-kainat)."
Allah telah berlepas tangan daripada segala sesuatu yang telah ditetapkan-Nya sebelumnya. Bagaimanapun, akan datang bagi segala sesuatu itu hukum-hukum yang ditutup oleh perintah-perintah, dalam bentuk larangan dan kewajipan. Oleh yang demikian, tidaklah halal bagi seseorang untuk mengemukakan hujah atau alasan hukum atau ketetapan yang telah lalu. Allah Taala berfirman, yang berbunyi :
Ertinya :
"Dia (Allah) tidak ditanya tentang apa yang diperbuatNya tetapi merekalah yang akan ditanya."
(Al-Anbiya' : 23)
Wahai kaumku....! Beramallah kamu dengan amalan zahiryah, amalan yang nyata bagaikan dakwat hitam di atas kertas yang putih, sehingga membawamu kepada mengamalkan amalan batin dalam urusan ini. Jika kamu mengamalkan amalan zahiryah, maka ia akan mendatangkan kefahaman bagimu terhadap perkara-perkara batiniyah, kemudian ia meresap ke dalam hatimu dan mempengaruhi jiwamu, kemudian ia meresap ke dalam jiwamu dan mempengaruhi lisanmu, kemudian ia meresap ke dalam lisanmu dan kamu sampaikan ia kepada manusia. Demikianlah alirannya terus menerus secara berulang-ulang, untuk kemaslahatan dan kemanfaatan manusia sejagat.
Wahai.....! Alangkah beruntungannya kamu jika kamu mengikuti al-Haq dan mencintaiNya. Sebaliknya, alangkah celakanya kamu, kamu mengakui bahawa kamu mencintai Allah. Tahukah kamu bahawa untuk mencintai Allah itu diperlukan beberapa syarat yang mesti dipenuhi...? Sebahagian daripada syarat-syarat cinta kepadaNya itu ialah mentaatiNya, serta tidak merasa tenang di sisi selain daripadaNya, merasa tenteram bersamaNya serta tidak merasa keberatan untuk tetap bersamaNya. Apabila cinta kepada Allah itu benar-benar telah mantap dan terpasak ke dalam hati hambaNya, maka hamba itu akan merasa tenteram bersamaNya, dan membeci segala sesuatu yang boleh melalaikan hati dan jiwa daripadaNya.
Oleh itu bertaubatlah kamu daripada pengakuanmu yang bohong itu, kerana semuanya itu tidak mungkin diperolehi dengan khayalan, angan-angan, dusta, munafik atau dengan sikap kepura-puraan. Bertaubatlah kamu dan tetaplah kamu dalam taubatmu itu. Ketaubatanmu tidak sama sengan bagaimana engkau mengukuhkan taubat itu. Demikian juga dengan penipuan yang engkau lakukan, tidaklah sama dengan perbuatan yang engkau anggap dapat mengukuhkan pembohongan itu, serta apa-apa yang menjadi buah penipuan tersebut.
Al-Sayid Syeikh Abdul Qadir al_Jailani berkata : "Tetaplah engkau untuk sentiasa redha dengan Allah, dalam keadaan bencana atau sengsara, dalam keadaan miskin atau kaya, dalam keadaan kesusahan atanu kesenangan, dalam keadaan sihat tau sakit, dalam keadaan baik atau buruk, ketika memperolehi yang engkau kehendaki atau tidak. Aku tidak tahu ubat apa yang sesuai untukmu, selain daripada menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah al-Haq. Jika Dia menetapkan sesuatu yang merugikan kamu, janganlah kamu merasa benci kepadaNya, jangan pula kamu menjauhkan diri daripadaNya serta jangan pula kamu mengadukan hal yang menimpa dirimu itu kepada selainNya. Kerana semuanya itu akan menambah ujian dan cubaan terhadap dirimu.
Oleh itu, hendaklah engkau tenang berada di hadapanNya. Lihatlah apa yang dilakukanNya terhadap kamu dan untuk kamu, maka berbahagialah kamu dengan perubahan dan penukaran yang dilakukan terhadapmu itu. Jika kamu bersamaNya dengan jalan seperti ini, maka sudah pasti Dia akan menukar kegelisahanmu dengan ketenangan, dan jiwamu akan tenteram dalam mentauhidkanNya.
Ya Allah....! Jadikanlah kami bersama orang-orang yang berada di sisiMu dan bersamaMu. Ya Tuhan Kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, serta peliharalah kami daripada seksaan api neraka."
Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua yang membacanya. Segala yang baik datangnya daripada Allah dan segala yang buruk datangnya daripada diri saya sendiri.
Sekian terima kasih.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan