Rancangan Pengajaran
Harian
Bahasa Malaysia
Tahun 3
Tarikh : 25.01.2010
Masa : 10.30 – 11.30 Pagi
Kelas : 3 Arif
Bil. Murid : 18 Orang (13 Lelaki 5
Perempuan)
Tema : Mari Bersukan
Tajuk : Hari Sukan Sekolah Saya
Hasil Pembelajaran
Fokus Utama :
5.2 : Membaca kuat teks prosa dan puisi
dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan
lancar serta memahami perkara yang dibaca.
Aras 3 (i) : Membaca lancar teks pelbagai laras
bahasa dengan
sebutan dan
intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
Fokus Sampingan :
8.4 : Membina dan menulis ayat topik dan
ayat huraian berdasarkan
sesuatu
perkara.
Aras 1 (ii) : Mengenal pasti isi yang sesuai dengan
tajuk.
Objektif Pelajaran :
Pada akhir pelajaran
murid dapat :
1. Bacaan kuat petikan bertajuk “Hari Sukan Sekolah Saya”
dengan sebutan yang betul dan tepat.
2. Menulis sekurang-kurangnya tiga isi penting yang sesuai
berdasarkan petikan “Hari Sukan Sekolah Saya”.
3. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kata terbitan yang
terdapat dalam petikan “Hari Sukan Sekolah Saya”.
Sistem Bahasa : Kata Terbitan
Pengisian Kurikulum
Ilmu : Pendidikan Jasmani Dan
Kesihatan
Nilai : Kerjasama.
Kemahiran Generik : Kemahiran berfikir
(mencirikan, dan mengkategori)
Belajar
Cara Belajar (berbincang)
Pendekatan Pembelajaran: Berpusatkan murid,
berpusatkan guru, dan Induktif
Strategi P & P : Kolaboratif
Kecerdasan Pelbagai : Verbal-Linguistik, Interpersonal dan Visual-Ruang
Teknik : Perbincangan, soal jawab,
tunjuk cara, dan
sumbangsaran.
Bahan Bantu Mengajar :
·
Komputer riba
·
Pembesar suara
·
Kad Perkataan
·
Papan Gulung
·
Papan Putih
·
Muzik iringan (semasa
aktiviti kumpulan)
Perbendaharaan Kata : merasmikan, memberikan, dan
menyampaikan.
Pengetahuan sedia ada : murid pernah menjalankan
hari sukan di
Sekolah dan pernah melihat hari sukan di kaca
televisyen.
Langkah Pengajaran dan Pembelajaran
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Gambar “ Hari Sukan Sekolah”.
Soalan :
1. Apakan yang murid-murid dapat lihat di dalam gambar ini?
2. Di manakah biasanya aktiviti sukan dijalankan?
|
1.
Guru menunjukkan
sekeping gambar kepada murid.
2.
Guru bertanyakan
kepada murid gambar yang mereka lihat.
3.
Guru meminta murid
memberi jawapan masing-masing dan guru mencatat jawapan murid di papan putih.
4.
Guru mengulas hasil
maklumat murid dan mengaitkan dengan tajuk pelajaran hari ini.
|
BBM
Gambar “Hari Sukan Sekolah”.
Kecerdasan Pelbagai :
- Verbal-Linguistik
- Interpersonal
Kemahiran Bernilai Tambah :
- Kontekstual
Nilai :
Kerjasama
|
Langkah 1
(15 Minit)
|
Petikan “Hari
Sukan Sekolah Saya”.
|
1.
Guru menunjukkan
petikan kepada murid-murid yang bertajuk “Hari Sukan Sekolah Saya”.
2.
Guru membaca petikan
tersebut dan murid diarah mendengar dengan teliti.
3.
Guru mengarah
murid-murid membaca petikan tersebut secara berkumpulan.
4.
Guru memilih beberapa
orang murid membacakan semula petikan tersebut secara individu.
5.
Guru menilai dan
membuat peneguhan hasil bacaan murid.
|
BBM :
- Petikan bertajuk “Hari Sukan Sekolah Saya”
Belajar Cara Belajar :
- Membaca
Teknik :
-Tunjuk cara (membaca)
Kecerdasan Pelbagai :
- Verbal-Linguistik
- Intrapersonal
Kemahiran Berfikir :
-Mentafsir
Nilai : Kerjasama
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Isi Penting daripada Petikan
Soalan :
Nyatakan isi penting yang terdapat dalam petikan “Hari
Sukan Sekolah Saya”?
Kumpulan 1
Kumpulan 2
Kumpulan 3
Kumpulan 4
|
1.
Guru membahagikan
murid kepada empat kumpulan.
2.
Guru memberikan sekeping
papan putih kepada setiap kumpulan.
3.
Guru mengarahkan
murid-murid menulis isi yang sesuai berdasarkan contoh yang diberikan oleh guru.
4.
Guru mengarah wakil
setiap kumpulan untuk membentangkan hasil kerja kumpulan mereka.
5.
Guru menilai dapatan
dan sikap kerjasama setiap ahli kumpulan serta memberi peneguhan.
|
BBM :
- Papan Putih
- Muzik iringan
Pendekatan :
-Berpusatkan murid
Strategi :
-Kolaborasi
Teknik :
-Perbincangan
-Sumbangsaran
BCB:
-Berbincang
Kem.Berfikir :
-Menjana idea
Kecerdasan Pelbagai :
-Intrepersonal
-Verbal-Linguistik
-Kinestetik
Nilai : Kerjasama
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Acara yang dipertandingkan dalam sukan.
|
1.
Guru mengedarkan
gambar kepada murid-murid.
2.
Guru meminta
murid-murid menceritakan pengalaman yang mereka pernah alami ketika hari
sukan.
3.
Guru menulis di papan
tulis idea yang diutarakan oleh murid-murid
4.
Guru membuat
pengukuhan daripada pengalaman yang diceritakan murid.
|
BBM :
-Gambar
Pendekatan :
-Induktif
-Berpusatkan murid
Kem. Bernilai Tambah :
-Kontekstual
Kecerdasan Pelbagai :
-Verbal-Linguistik
Kem.Berfikir :
-Menyusun
|
Langkah 4
(7 minit)
|
Sistem Bahasa
-
Kata Terbitan
|
1.
Guru memberi
penerangan tentang maksud kata terbitan dan memberikan contoh yang sesuai.
2.
Guru menayangkan
beberapa padanan huruf menggunakan kad perkataan dan mengarahkan pelajar
meneka perkataan daripada huruf-huruf tersebut.
3.
Guru mengarahkan murid
mencari kata terbitan yang dipaparkan sebentar tadi dalam lembaran petikan
yang diberi.
4.
Guru meminta murid
menyimpulkan hasil yang mereka perolehi hari ini.
|
BBM :
-Kad Perkataan
Kecerdasan Pelbagai :
-Verbal-linguistik
|
Penutup
(3 minit)
|
Rumusan isi pelajaran.
|
1.
Guru bertanyakan
kepada murid apa yang mereka pelajari hari ini.
2.
Guru merumuskan
keseluruhan pembelajaran pada hari ini.
|
Kecerdasan Pelbagai :
Verbal-Linguistik
|
Lampiran :
TAJUK : Hari
Sukan Sekolah Saya
Guru
Besar Sekolah Kebangsaan Sri Jerai, Encik Abdullah Jaafar telah merasmikan
hari sukan sekolah saya. Dalam ucapan perasmian, beliau memuji prestasi
sukan sekolah saya. Selepas perasmian tersebut, acara balapan dimulakan.
Padang sekolah dipenuhi penonton. Selain
itu, ibu bapa dan guru-guru juga turut memberikan sokongan kepada para
peserta. Para peserta berusaha bersungguh-sungguh.
Kejohanan berakhir dengan acara
penyampaian hadiah. Encik Abdullah Jaafar dijemput untuk menyampaikan
hadiah kepada para pemenang. Rumah Waja telah berjaya menjadi johan
keseluruhan.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan