1.0
JENIS-JENIS AYAT
1.1.
Pengenalan
Karya Pendeta Za’ba dalam bukunya Pelita Bahasa Melayu Penggal
I adalah suatu khazanah yang sangat berharga dalam proses pemantapan
perkembangan Bahasa Melayu. Hal ini
demikian kerana, buku tersebut dijadikan sebagai panduan utama kepada
pakar-pakar bahasa untuk menghasilkan karya-karya bahasa Melayu seperti
Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga oleh Nik Safiah Karim, Farid M. Onn, Hashim Hj.
Musa dan Abdul Hamid Mahmood dan Nahu Melayu Mutakhir oleh Asmah Hj. Omar.
Menurut Za’ba, ayat merupakan satu susunan sekumpulan
perkataan yang ada ‘benda’ dan ‘cerita’. Benda dan cerita inilah yang menjadi
tunjang atau teras kepada ayat (Pelita Bahasa Melayu, 264-265).
Manakala Tatabahasa Dewan pula mendefinisikan ayat sebagai
unit pengucapan yang paling tinggi letaknya dalam susunan tatabahasa dan
mengandungi makna yang lengkap, yang pengucapannya dimulai dan diakhiri dengan
kesenyapan, serta mengandungi intonasi yang sempurna (Tatabahasa Dewan, 2011:432).
1.2.
Pelita Bahasa Melayu
Menurut Pelita Bahasa Melayu, ayat-ayat Melayu ini
terdiri daripada ayat sa-lapis (ayat tunggal) sahaja yang mengandungi satu
benda dan satu cerita, dan kemudiannya daripada ayat selapis tadi menerbitkan
dua jenis ayat iaitu ayat berlapis dan ayat berkait.
1.2.1.
Ayat Selapis
Ayat selapis didefinisikan sebagai ayat tunggal, sama ada
pendek atau panjang, yang mengandungi satu ‘benda’ dan satu ‘cerita’ sahaja.
Ikatan antara ‘benda’ dan ‘cerita’ itulah menjadi tunjang atau teras bagi
sebarang ayat.
‘Benda’ ialah perkataan jenis nama, atau perkataan lain
yang berfungsi sebagai kata nama seperti ganti nama, perbuatan nama dan rangkaian
perbuatan atau ayat lain yang berfungsi atau berkuasa sebagai nama. Contohnya:
- Bendanya nama
a) Bapanya pergi ke laut.
b) Rumahnya ditepi sungai.
- Bendanya ganti nama
a) Dia ada di situ sekarang.
b) Siapakah datang ke sini tadi?
- Bendanya perbuatan nama
a) Bermain bola itu menyihatkan badan.
b) Mengembara itu amat besar faedahnya.
- Bendanya perbuatan atau sifat yang
dipakai jadi nama
a) Terlalu tinggi terbangnya.
b) Panjangnya dua puluh lima kaki.
- bendanya yang berfungsi sesbagai nama:
a) Ia berbuat demikian ini diketahui oleh bapanya.
b) Bapanya mati itu sudah sepuluh tahun.
‘Cerita’ ialah perkataan jenis nama juga, atau perbuatan,
atau sifat, atau rangkaian-rangkaian yang bekerja dengan kkuasa salah satu
daripada tiga jenis. Contoh-contoh ayatnya seperti berikut:
- Ceritanya nama atau ganti nama
a) Dia itu guru saya
b) Namanya Muhammad Amin
- Ceritanya perbuatan
a) Burung itu membuat sarang
b) Pintu bilik itu dikkuncikannya
- Ceritanya sifat
a) Ayahnya tiada di rumah
b) Saya sakit kepala
- Ceritanya rangkaian lain atau ayat lain
a) Kitab ini dialah mengarangnya.
b) Kuih itu sedap benar rasanya.
Menurut Za’ba, ayat-ayat Melayu terbahagi kejadiannya
kepada dua bahagian mengikut apa yang jadi ceritanya:
- Ayat nama – segala ayat yang memakai
nama atau perkataan-perkataan yang berkuasa nama jadi ceritanya. Contohnya
a) Dia itu adik saya.
b) Inilah anaknya.
- Ayat perbuatan – segala ayat yang
memakai perbuatan atau sifat, atau rangkaian-rangkaian yang berkuasa
perbuatan atau sifat, jadi ceritanya. Contohnya:
a) Burung itu membuat sarang.
b) Ayahnya tiada di rumah.
Za’ba berpendapat ‘benda’ dalam sesuatu ayat itu boleh
mengandungi dua pecahan iaitu:
- Benda betul atau penama
- Penerangnya
Benda betul
atau penama itu ialah benda atau nama sebenar-benarnya jadi tumpuan cerita
dalam ayat itu: dan penerangnya itu hanyalah perkataan yang meluaskan atau
menerangkan benda itu sahaja, bukan menjadi tumpuan cerita ayat itu. Contohnya:
Kucing di
rumah saya itu selalu sahaja menangkap tikus.
Dalam ayat di
atas, ‘kucing di rumah saya itu’ ialah bahagian benda dan ‘selalu sahaja
menangkap tikus’ ialah bahagian cerita. ‘benda betul’ dalam ayat ttersebut
ialah ‘kucing’ yang berfungsi sebagai ttempatcerita itu bertumpu. Manakala
perkataan ‘di rumah saya itu’ hanyalah sekadar menerangkan ‘kucing’ itu sahaja
iaitu kucing mana.
‘Cerita’ pula boleh mengandungi enam pecahan:
1. Cerita yang sebenar - dinamakan hal
Nama atau perbuatan
atau sifat, yang sebenar-benarnya jadi teras cerita kepada ayat itu. Contohnya:
a) Dia itu guru sekolah.
b) Banyak burung membuat sarang di dalam kebun itu.
- Penerang hal
Perkataan-perkataan
yang meluaskan atau menerangkan ‘hal’ itu. Contohnya:
a) Dia itu guru sekolah
b) Banyak burung membuat sarang dalam kebun saya itu.
- Penyambut
Nama atau
perkataan-perkataan berkuasa nama yang jadi penyambut kepada perbuatan melampau
pada ayat memakai perbuatan melampau jadi halnya. Contohnya:
a) Kucing saya selalu menangkap tikus.
b) Burung itu membuat sarang di situ.
- Penerang penyambut
Perkataan-perkataan
sifat atau yang berkuasa sifat yang meluaskaan atau menerangkan kepada penyambut
di daalaamnya. Contohnya:
a) Berikanlah kepadanya kain itu sehelai.
b) Mengapakah engkau simpan gulai sudah basi itu?
- Pencukup
Perkataan-perkataan
atau rangkaian-rangkaian perkataan yang jadi pencukup kepada ‘hal’ jika hal itu
‘perbuatan kurang’ atau lain-lain perkataan yang tiada cukkup tujuannya.
Contohnya:
a) Ia jadi guru.
b) Dipanggilnya saya abang.
c) Adalah padi itu bermacam-macam jenisnya.
- Penerang pencukup
Perkataan yang
meluaskan atau menerangkan pencukup itu pula pada ayat yang ada memakai
pencukup dalam ikatannya. Contohnya:
a) Ia menjadi guru bahasa Melayu kepada Tuan Gabenor.
b) Kami jadikan dia ketua di tempat itu.
Dalam enam pecahan ini pecahan ‘hal’ atau ‘cerita yang
sebenar’ itu mestilah ada kerana ia teras cerita bagi sesuatu ayat, sama ada
yang jadi hal itu nama atau perbuatan atau sifat atau lainnya.
1.2.2.
Ayat Berlapis
Apabila dua atau lebih ayat selapis dirangkaikan menjadi
satu oleh sendi kata penambah dengan setiap lapisnya yang sama besar dan tidak
mempengaruhi maksud asal atau mengganggu lapis yang lainnya. Sendi kata
penambahnya ialah dan dan tetapi.
Ayat berlapis ini pula terbahagi kepada dua bahagian
iaitu:
i. Bendanya berlainan, ceritanya sama.
Contoh ayat: Getah,
bijih timah dan kelapa kering banyak
dibawa keluar dari Tanah Melayu.
ii. Bendanya sama, ceritanya berlainan.
Contoh ayat:
Dialah mengajar dan melatih saya.
1.2.3.
Ayat Berkait
Penyatuan satu atau lebih ayat kecil dengan sesuatu ayat
yang besar samada disambungkan oleh sendi kata penambat atau menjadi sebahagian
ayat besar tersebut.
Contoh ayat:
Saya pun naik ke rumah bersalin pakaian (ayat besar) dan
setelah sudah saya mandi-manda di kolam itu (ayat kecil).
Apabila ayat kecil dan ayat besar ini bersatu, ianya akan
menjadi ayat berkait. Hasilnya: ‘Setelah
saya mandi manda di kolam itu saya pun naik ke rumah untuk bersalin pakaian’.
Sendi kata penambat di sini ialah setelah.
Namun begitu ayat kecil dalam ayat berkait ini juga
berfungsi sebagai menolong (penguat) ayat besar kepada dua fungsi:
- Menerangkan nama. Contoh ayat:
Buah nangka yang kita
palut kelmarin sudah dicuri orang.
Ayat kecilnya
‘yang kita palut kelmarin’ iaitu menerangkan benda ayat ‘buah nangka’ dan kata
penambatnya pula ialah ‘yang’.
- Menerangkan lain daripada nama. Contoh
ayat:
Negeri Tanah Melayu ini sangat makmur kerana hasil bijih
timah dan getah terlalu banyak diperolehi di sini.
Ayat kecilnya ialah ‘kerana hasil bijih timah dan getah
terlalu banyak diperolehi di sini’ yang menerangkan sebab cerita ayat, dan
sendi namanya pula ialah ‘kerana’.
Selain itu, Za’ba juga menerangkan bahawa, ayat kecil
juga mempunyai peranan yang sangat penting iaitu sebagai penubuh kepada ayat
besar, sehinggakan ayat kecil ini boleh menyebabkan ayat besar tersebut tidak
akan boleh berdiri sendiri tanpa ayat kecil tadi.
Contohnya: Ia tidak
datang mengaji itu diketahui oleh ayahnya. ‘Ia tidak datang mengaji itu’
adalah ayat kecil, dan diketahui oleh ayahnya itu adalah ayat besar, dan sudah
tentu tanpa ayat kecil tersebut, ayat besar itu tidak bermakna.
1.2.4.
Ayat Bercampur
Perrsatuan yang mengandungi di dalamnya ayat selapis
denngan ayat berkait, atau ayat berlapis dengan ayat berkait, atau ayat berkait
dengan ayat berkait iaitu berangkai-rangkai atau bermasuk-masukkan di
antaranya. Contoh ayat:
‘Orang Cina sangat kuat bekerja, dan kita hanya akan
dapat melawan mereka jika kita kuat bekerja seperti mereka pula.’
Ayat selapisnya orang Cina sangat kuat bekerja‘: ayat
berkait ialah ‘Kita hanya akan dapat melawan mereka’. ‘Jika kita kuat bekerja
seperti mereka pula’ ialah ayat kecil jadi penerang syarat kepada cerita ayat
besarnya itu. Maka di antara ayat selapis dan ayat berkait itu disambungkan
oleh sendi kata penambah ‘dan’ menjadikan ayat bercampur.
1.3.
Tatabahasa Dewan
Menurut Tatabahasa Dewan pula ayat ialah unit pengucapan yang paling tinggi letaknya
dalam susunan tatabahasa dan mengandungi makna yang lengkap, yang pengucapannya
dimulai dan diakhiri dengan kesenyapan, serta mengandungi intonasi yang semp.
Ayat hanya terbahagi kepada dua golongan iaitu:
1) Ayat Tunggal
2) Ayat Majmuk
1.3.1.
Ayat Tunggal
Ayat tunggal ialah ayat yang mengaandungi satu klausa
sahaja, iaitu mempunyai satu konstituen predikat. Oleh yang demikian, ayat
tunggal, seperti ayat-ayat jenis lain juga, terbit daripada ayat dasar. Binaan
ayat dasar ini mempunyai konstituen subjek yanng mendahului konstituen
predikatnya. Contoh-contoh ayatnya seperti berikut:
Subjek
|
Predikat
|
Ayah Ali
|
polis.
|
Dia
|
membaca akhbar
itu.
|
Murid-murid mereka
|
sungguh
rajin.
|
Jadual 2.1: Binaan Ayat Tunggal
Perbezaan antara ayat tunggal dan ayat dasar ialah semua
ayat terdiri daripada ayat penyata manakala ayat-ayat tunggal boleh juga
terdiri daripada ayat jenis lain seperti ayat penyata, ayat tanya, ayat
perintah dan ayat seruan.
Persamaannya pula terletak pada kenyataan bahawa
kedua-duanya mengandungi satu konstituen subjek dan satu konstituen predikat,
tetapi jika bertukar kedudukan subjek-predikatnya, maka ayat tunggal itu tidak
lagi menjadi ayat dasar. Walau bagaimanapun, tidak semua ayat tunggal terdiri
daripada subjek yang diikuti oleh predikat. Ada susunan yang berbeza, iaitu
predikat (seluruh atau sebahagian) mendahului subjek seperti yang terdapat
dalam ayat songsang (b).
Ayat 1
a) Fatimah ke Melaka tadi.
b) Ke Melaka Fatimah tadi.
Jenis-jenis ayat tunggal terbahagi kepada empat iaitu:
1.3.1.1.
Ayat Penyata
Ayat penyata ialah ayat yang diucapkan dengan maksud
membuat satu penyataan. Ayat penyata mempunyai tujuan menyatakan atau
memberikan keterangan tentang sesuatu hal. Ayat jenis ini disebut juga ayat
berita atau ayat keterangan. Contohnya:
a) Nadia jurutaip.
b) Pesakit itu berada di hospital.
1.3.1.2.
Ayat Tanya
Ayat tanya ialah ayat
yang digunakan untuk tujuan menanyakan sesuatu hal. Dengan berdasarkan nada
suara dan penggunaan perkataan tertentu, ayat Tanya ini dapat digolongkan
kepada dua jenis iaitu:
i.
Ayat Tanya
Tanpa Kata Tanya
Ayat tanya tanpa kata lazimnya diucapkan dengan nada
suara meninggi sebelum kesenyapan pada akhir ayat. Dalam tulisan, nada ini
dilambangkan oleh tanda soal (?). Contoh
ayat:
Encik Zulkifli pengurus syarikat itu?
Ayat tanya jenis ini
juga boleh disertai partikel tanya –kah,
yang diletakkan pada unsur yang dijadikan fokus atau judul ayat. Dalam bahasa
Melayu lisan partikel –kah biasanya
diletakkan pada hujung ayat. Contohnya:
Encik Zulkifli pengurus syarikat itukah?
Dalam bahasa tulisan pula, unsur fokus dalam sesuatu ayat
mengalami proses penjudulan iaitu pendepanan konstituen-konstituen yang menjadi
fokus itu. Struktur ayat berubah, iaitu mempunyai susunan yang berikut:
Konstituen yang dijudulkan + -kah
|
subjek
|
Unsur predikat lain
|
Ke sekolahkah
|
dia?
|
|
Pagi tadikah
|
mereka
|
berlepas?
|
Jadual 2.2:
Struktur Ayat yang Mengalami Proses Penjudulan
Namun demikian terdapat juga beberapa ayat yang subjeknya
kelihatan menngalami pendepanan dengan partikel –kah seperti contoh-contoh
berikut:
a) Encik Alikah guru itu?
b) Orang muda itukah pengurusnya?
Sebenarnya ayat-ayat tersebut di atas merupakan ayat
songsang hasil daripada pendepanan predikat.
a) Guru itu Encik Ali. (merujuk ayat (a))
b) Pengurusnya orang muda itu. (merujuk ayat (b))
Selain itu, ada juga ayat-ayat yang mengandungi kata
hubung relatif yang kelihatan mengalami pendepanan dengan partikel –kah. Contohnya:
a) Diakah yang ke sekolah?
b) Merekakah yang berlepas pagi tadi?
Sebenarnya ayat-ayat tersebut adalah ayat songsang, hasil
daripada pendepanan predikatnya. Ayatnya yang sebenar adalah seperti berikut:
a) Yang ke sekolah dia.
b) Yang berlepas pagi tadi mereka.
Demikian juga halnya dengan ayat-ayat pasif seperti yang
berikut:
a) Surat itu ditulis oleh Ahmad.
b) Surat itu ditulis oleh Ahmad?
c) Ditulis oleh Ahmadkah surat itu?
Kesemua ayat di atas, yang merupakan ayat tanya tanpa
kata tanya boleh dijawab dengan jawapan ya, tidak, atau bukan.
ii.
Ayat Tanya
Dengan Unsur Tanya
Ayat tanya dengan unsur tanya ialah ayat tanya yang
mengandungi unsur seperti apa, siapa, mengapa, bagaimana, di mana dan sejak
bila.Ayat-ayat ini terdiri daripada tiga golongan iaitu:
a) Ayat tanya dengan kata tanya
b) Ayat tanya dengan kata ganti nama diri tanya
c) Ayat tanya dengan frasa sendi nama tanya
Selain cara penggolongan yang berdasarkan struktur, ayat tanya
juga boleh dilihat dari segi jawapan yang dikehendaki iaitu:
iii.
Ayat Tanya
Tertutup
Ayat tanya tertutup ialah ayat tanya yang memerlukan
jawapan ya/tidak/bukan. Contoh:
a)
Encik Hassan
seorang guru?
b)
Ya, Encik
Hassan seorang guru.
iv.
Ayat Tanya Terbuka
Ayat tanya terbuka
ialah ayat tanya yang jawapannya tidak terhad kepada jawapan ya, tidak dan
bukan, tetapi lebih bersifat subjektif
bergantuk kepada maksud yang terkandung dalam ayat tanya tersebut.
Contohnya:
a) Siapakah guru kelas tahun dua Mawar?
b) Guru Kelas Tahun dua Mawar ialah Cikgu Syadwani.
1.3.1.3.
Ayat Perintah
Ayat perintah ialah
ayat yang digunakan dengan tujuan untuk menimbulkan sesuatu tindakan. Perintah
ditujukan kepada orang kedua dengan menggunakan kata ganti orang kedua seperti
awak, kamu, engkau dan sebagainya yang biasanya digugurkan. Berdasarkan
perkataan yang digunakan, ayat perintah boleh dibahagikan kepada empat jenis
berikut:
i. Ayat Suruhan
Ayat yang digunakan
dengan tujuan memberi perintah atau arahan. Subjek ialah kata ganti nama orang
kedua seperti awak, kamu, engkau dan selainnya yang biasa digugurkan. Walau
bagaimanapun, kerana tujuan penegasan, subjek boleh juga dikekalkan. Contoh:
a) Keluar dari bilik ini!
b) Awak siapkan kerja itu sekarang.
Ayat suruhan juga
boleh menggunakan partikel –lah untuk melembutkannya disamping menegaskan
predikat, juga mengalami proses pendepanan. Contohnya:
a) Keluarlah dari bilik ini!
b) Awak siapkanlah kerja itu sekarang.
Bagi kata kerja
transitif yang menerima awalan meN-,
awalan itu digugurkan dalam ayat suruhan seperti ayat contoh diatas. Dalam
binaan ayat suruhan dan ayat perintah jenis lain yang mengandungi kata kerja
tak transitif dan menerima awalan, awalan tersebut tidak boleh digugurkan
seperti dalam contoh berikut:
a) Menangislah sepuas-puas hatimu.
b) Bersiaplah untuk bertolak sekarang juga.
ii. Ayat Larangan
Ayat larangan ialah
ayat yang menggunakan kata larangan seperti jangan, usah atau tak usah sebelum
kata kerja dengan tujuan menegah seseoranng melakukan sesuatu. Contoh ayat:
a) Jangan ambil harta oranng.
b) Awak tak usah datang lagi.
Ayat di atas dapat dilembutkan dengan menambahkan
partikel –lah, seperti yang berikut:
a) Janganlah ambil harta orang.
b) Awak tak usahlah datang lagi.
Ada sejenis ayat larangan lagi yang bersifat umum yang
tidak menggunakan kata larangan dan tidak menerima partikel –lah. Contoh ayat:
a) Dilarang merokok.
b) Ditegah berludah di sini.
iii. Ayat Silaan
Ayat silaan ialah ayat
yang menggunakan kata silaan seperti sila atau jemput sebelum kata kerja dengan
tujuan menjemput atau mempersilakan seseorang. Lazimnya, kata silaan digunakan
pada permulaan ayat seperti yang terdapat dalam contoh berikut:
a) Sila datang ke rumah saya.
b) Jemput minum teh yang terhidang itu.
Ayat ini juga boleh
dilembutkan dengan penggunaan partikel penegas –lah, seperti yang terdapat dalam contoh berikut:
a) Silalah datang ke rumah saya.
b) Jemputlah minum teh yang terhidang itu.
iv. Ayat Permintaan
Ayat permintaan ialah
ayat yang menggunakan kata permintaan, seperti minta dan tolong, dengan tujuan
memohon permintaan dan pertolongan seperti yang terdapat dalam contoh berikut:
a) Minta tuan benarkan kami masuk.
b) Tolong hantarkan jawapan sebelum hari Ahad.
Bentuk ayat silaan dan permintaan biasanya tidak membawa
pengertian yang negatif sebagaimana yang terdapat dalam jenis ayat larangan.
Oleh sebab itu, contoh ayat berikut tidak dianggap betul:
a) *Sila jangan merokok.
b) *Tolong jangan ambil.
c) *Minta jangan berludah.
Bentuk ayat larangan yang betul bagi contoh seperti yang
diberi ialah:
a) Jangan merokok.
b) Jangan ambil.
c) Jangan berludah.
Ayat larangan dapat juga dilembutkan dengan menggunakan
perkataan harap pada bahagian hadapannya:
a) Harap jangan merokok.
b) Harap jangan ambil.
c) Harap jangan berludah.
1.3.1.4.
Ayat Seruan
Ayat seruan ialah ayat yang diucapkan dengan membawa nada
atau intonasi seruan untuk tujuan melahirkan suatu keadaan perasaan, seperti
takkut, marah, takjub, geram, sakit dan sebagainya. Intonasi seruan ini
digambarkan dalam tulisan dengan tanda seru (!) yang biasanya terletak di akhir
ayat, sama ada ayat itu didahulu oleh kata seru atau tidak. Kata seru yang
sering digunakan ialah oh, amboi, wah, cis, eh, aduh, syabas dan sebagainya.
Contoh ayat:
a) Wah, cantiknya bunga itu!
b) Aduh, sakitnya kaki saya!
c) Cis, berani awak mencuri buku saya!
Susunan konstituen ayat tunggal terbahagi kepada 2 iaitu:
Susunan biasa
|
Susunan songsang
|
Perangainya baik sungguh.
|
Baik sungguh
perangainya.
|
Orang tua itu sangat rajin.
|
Sangat rajin
orang tua itu.
|
Surat itu dari seberang laut agaknya.
|
Dari
seberang laut agaknya surat itu.
|
Rasa buah itu enak sekali.
|
Enak sekali
rasa buah itu.
|
Bayi itu menangis setiap malam.
|
Menangis
bayi itu setiap malam.
|
Jadual 2.3: Susunan konstituen ayat tunggal.
1.3.2.
Ayat Majmuk
Ayat majmuk ialah ayat yang dibina dengan mencantumkan dua
ayat tunggal atau lebih, dan pencantuman ayat-ayat itu disusun mengikut cara
tertentu sehingga menjadikannya ayat baharu.
Ayat 1 misalnya,
ialah ayat hasil daripada cantuman ayat 1 (a) dan 1(b)
1. Ali sedang menyanyi dan menari.
a) Ali sedang menyanyi.
b) Ali sedang menari.
Ayat 2, juga terhasil daripada cantuman ayat 2(a) dan
2(b)
2. Abu rajin tetapi adiknya malas.
a) Abu rajin.
b) Adiknya malas.
Daripada contoh-contoh di atas, jelas kelihatan bahawa
terdapat berbagai-bagai jenis ayat majmuk. Denngan berdasarkan cara ayat-ayat
majmuk itu dibentuk, boleh dikatakan terdapat tiga jenis utama iaitu:
1.3.2.1.
Ayat Majmuk Gabungan
Ayat majmuk gabungan ialah ayat yang terdiri daripada dua
ayat atau lebih yang dijadikan satu dengan cara menggabungkan atau mencantumkan
ayat-ayat tersebut dengan kata hubung seperti dan, atau, tetapi dan sebagainya
seperti dalam contoh-contoh berikut:
a) Murid-murid berlari dan bernyanyi.
b) Ahmad kurus tetapi adiknya gemuk.
c) Encik Abu hendak ke sekolah atau ke pejabat?
Ayat-ayat yang disambungkan itu setara sifatnya dan boleh
berdiri sendiri. Hubungan antara satu sama lain wujud disebabkan ayat tersebut
disusun berturut-turut. Ayat-ayat ini juga boleh disambung tanpa kata hubung. Apabila
keadaan ini berlaku, nada suara berfungsi sebagai penanda, iaitu disuarakan
sebagai derretan penyataan seperti dalam contoh berikut:
a) Ali berdiri tegak, memerhatikan gerak geri mereka.
b) Penari-penari itu sungguh lincah, melompat ke kiri,
melompat ke kanan.
Dalam contoh di atas kelihatan bahawa ayat-ayat
digabungkan itu, dalam bentuk tulisan, dipisahkan oleh tanda baca koma (,).
Ayat-ayat berikut merupakan ayat majmuk yang dibentuk
dengan menggunakan kata-kata hubung seperti dan, lalu, lagi, serta dan
sebagainya. Contoh ayat:
a) Saya minum teh dan Aminah makan nasi lemak.
b) Mereka bangun lalu turun ke serambi.
c) Ayahnya banyak pengalaman lagi besar pengaruhnya.
Dalam rajah di atas, ayat majmuk gabungan terdiri
daripada gabungan ayat 1 dengan ayat 2 melalui kata hubung.
Kata hubung seperti contoh-contoh berikut letaknya antara
dua ayat yang dihubungkan dan tidak berpihak pada mana-mana ayat. Tugas kata
hubung adalah untuk menggabungkan ayat-ayat yang menjadikannya suatu ayat yang
lebih besar.
a) Saya minum teh dan Aminah makan nasi lemak.
b) Mereka bangun lalu turun ke serambi.
c) Ayahnya banyak pengalaman lagi besar pengaruhnya.
d) Dia bercakap dengan kuat serta menepuk-nepuk dadanya.
Dalam penyambungan ayat-ayat ini beberapa perkara dapat
berlaku pada bahagian-bahagian ayat yang terlibat. Dalam contoh-contoh berikut
kesemua bahagian-bahagian yang digabungkan itu dikekalkan iaitu ayat (a)
digabungkan dengan ayat (b) dengan kata hubung untuk menghasilkan ayat (c).
Contoh ayat 1:
a) Saya minum teh.
b) Aminah makan nasi lemak.
Kata hubung: dan
c) Saya minum teh dan Aminah makan nasi lemak.
Contoh ayat 2:
a) Ahmad kurus.
b) Adiknya gemuk.
Kata hubung: tetapi
c) Ahmad kurus tetapi adiknya gemuk.
Jika ayat-ayat yang digabungkan itu mempunyai unsur yang
sama dan diulang, maka bahagian-bahagian yang sama itu boleh digugurkan.
Contohnya daripada ayat-ayat berikut:
a) Ali pandai bermain bola.
b) Ali pandai hoki.
Boleh menghasilkan
ayat:
c) Ali pandai bermain bola dan hoki.
Ayat-ayat yang dihubungkan daripada jenis yang sama dan
boleh terdiri daripada ayat penyata, ayat perintah dan ayat tanya tetapi
ayat-ayat tersebut biasanya tidak boleh dicampur adukkan jenisnya. Contoh
ayat-ayatnya seperti berikut:
a) Ahmad rajin belajar tetapi adiknya malas.
b) Pergilah masuk bilik dan tidur!
c) Bolehkah anda datang esok dan menyelesaikan kerja itu?
Ayat-ayat di bawah, seballiknya tidak gramatis:
a) *Ahmad rajin belajar dan tidur!
b) *Pergilah masuk bilik dan sungai itu cetek.
c) *Bolehkah anda datang esok tetapi adiknya malas.
Selain itu, ayat-ayat terbitan yang merupakan ayat-ayat
yang digabungkan dengan kata hubung dan perlu mempunyai hubungan makna untuk
menjadikan ayat-ayat tersebut gramatis. Perhatikan contoh-contoh berikut:
a) Ali bermain bola dan adiknya bermain guli.
b) *Ali bermain bola dan rumah itu terbakar.
Proses penggabungan ayat-ayat boleh digunakan untuk
deretan beberapa ayat. Perhatikan ayat berikut:
a) Pada cuti sekolah yang lalu, saya melawat datuk, nenek,
pak cik, makcik, dan saudara- mara di kampung.
Kelihatan bahawa ayat di atas terdiri daripada lima ayat
tunggal yang boleh dijadikan satu ayat majmuk dengan menggugurkan empat frasa
yang berulang-ulang, iaitu ‘Pada cuti sekolah yang lalu, saya melawat’.
Demikian juga kehadiran dan yang berulang-ulang boleh dihilangkan kecuali yang
akhir, seperti dalam contoh berikut:
Ibu memasak, ayah membaca akhbar dan abang
mendengar radio.
Yang berasal daripada:
Ibu
memasak dan ayah membaca akhbar dan abang mendengar radio.
Kadangkala penggunaan kata hubung dihilangkan sama sekali,
misalnya:
Adik ke sekolah, ayah ke pejabat.
Ayat di atas merupakan kelainan bagi ayat berikut:
Adik ke sekolah dan ayah ke pejabat.
Dalam ayat ini, oleh sebab dan tidak menerima tekanan,
maka dan boleh digugurkan, tetapi
ayat itu tetap tidak berubah.
Ayat-ayat gabungan
dibentuk dengan menggunakan beberapa kata hubung. Penggunaan kata hubung yang
berbeza ini menghasilkan dua jenis gabungan utama. Gabungan yang menyusun
faktanya berurutan iaitu satu demi satu. Kata-kata hubung yang digunakan adalah
seperti dan, lalu, lagi, serta, dan sambil. Contohnya:
a) Beliau memandang saya sambil tersenyum.
b) Wanita itu baik orangnya,malahan jarang-jarang sekali dia
menyakiti hati saya.
c) Pertama saya tidak berwang, kedua saya kurang berminat
dalam hal ini dan ketiga saya sekarang terlalu sibuk dengan urusan belajar.
Gabungan yang susunannya memberikan maksud pertentangan
fakta dalam ayat yang digabungkan itu. Contohnya:
a) Ayahnya rajin bekerja tetapi anaknya tidak berminat sama sekali.
b) Bukan orang jahat yanng menang, melainkan orang yang
sentiasa berbuat baik.
c) Kain yang dibelinya terlalu mahal, padahal ada yang lebih
murah.
1.3.2.2.
Ayat Majmuk Pancangan
Ayat majmuk pancangan ialah ayat majmuk yang terdiri
daripada beberapa ayat yang berkedudukan antara ayat-ayat itu tidak sama. Dalam
ayat majmuk pancangan, terdapat satu ayat induk dan ayat atau beberapa ayat
kecil yang lain yang dipancangkan di dalam ayat induk untuk menjadi sebahagian
daripada ayat induk itu.
Ada tiga jenis ayat majmuk pancangan dalam bahasa Melayu,
yang ditentukan oleh cara pembentukan
dan jenis ayat yang dipancangkan, iaitu:
1. Ayat relatif
2. Ayat komplemen
3. Ayat keterangan
1.3.2.2.1.
Ayat Relatif
Ayat yang ditanda dengan penggunaan perkataan yang,
seperti dalam contoh-contoh berikut:
a) Saya membeli baju yang berwarna merah.
b) Budak yang sedang membaca itu anak saya.
c) Bas yang dinaiki adik itu bas ekspres.
Contoh ayat (a) di atas sebenarnya terdiri daripada dua
ayat iaitu:
a) Saya membeli baju.
b) Baju itu berwarna merah.
Apabila ayat-ayat itu dimajmukkan, ayat ‘Baju itu
berwarna merah’ dipancangkan ke dalam ayat induk ‘Saya membeli baju’. Oleh
sebab ungkapan ‘baju’ diulang, maka ‘baju’ yang kedua itu digugurkan dan
digantikan dengan kata relatif ‘yang’.
Proses ini dianggap sebagai mengalami tingkat-tingkat
perubahan seperti yang berikut:
Pertama : Saya membeli baju.
Kedua :
Baju itu berwarna merah.
Ketiga : Saya membeli baju yang berwarna
merah.
Dalam ayat ‘Saya membeli baju berwarna merah’, ayat
induknya ialah ‘Saya membeli baju’, sementara ayat kecil relatif yang
dipancangkan ke dalamnya ialah ‘Baju itu berwarna merah’ yang kemudiannya
menjadi ‘yang berwarna merah’.
Demikian juga dengan contoh ayat ‘Budak yang sedang
membaca itu anak saya’ yang terdapat dua ayat di dalamnya iaitu:
a) Budak itu anak saya.
b) Budak itu sedang membaca majalah.
Ayat ‘Budak itu sedang membaca majalah’ dipancangkan ke
dalam ayat ‘Budak itu anak saya’. Oleh sebab frasa budak itu diulang maka frasa
nama kedua yang serupa telah digugurkan dan digantikan dengan kata relatif
‘yang’ secara kasar proses ini digambarkan seperti yang berikut:
Pertama : Budak itu anak saya + Budak itu
sedang membaca majalah
Kedua : Budak itu + Budak itu sedang membaca
majalah + anak saya
Ketiga : Budak yang sedang membaca
majalah itu anak saya.
Kedua-dua contoh yang diutarakan dilihat mempunyai
perbezaan yang terletak pada hakikat bahawa dalam contoh ayat pertama, ayat
kecil yang dipancangkan ke dalam predikat ayat itu, bertugas sebagai objek,
sementara contoh ayat kedua menerima ayat pancangan sebagai subjeknya dengan
menukarkan ayat itu kepada ‘Budak yang sedang membaca majalah itu anak saya’.
Contoh ayat ketiga ‘Bas yang dinaiki adik itu bas ekspres’
juga berbeza daripada kedua-dua contoh ayat yang sebelumnya. Seperti ayat-ayat
relatif lain, ayat ini juga terdiri daripada ayat induk dengan ayat kecil
seperti berikut:
a) Bas itu bas ekspres.
b) Adik saya menaiki bas.
Pemajmukan ayat induk ‘Bas itu bas Ekspres’ dan ayat
kecil ‘Adik saya menaiki bas’ telah melahirkan ayat baharu, iaitu ayat
majmuk relatif:
‘Bas yang
dinaiki adik itu bas Ekspres.’
Contoh-contoh lain ayat majmuk pancangan relatif seperti
berikut:
a) Mereka melihat lukisan yang sunggh indah itu
b) Pihak pengurussan membantu pekerja yang ditimpa
pengalaman ditempat kerja.
c) Guru sukan memuji murid-murid yang berjaya dalam
pertandingan itu.
d) Orang yang baru datang itu membawa buah tangan.
Seperti dalam contoh-contoh tersebut di atas, penanda
relatif ialah yang. Walau bagaimanapun, dalam bahasa Melayu perkataan yang
bukan sahaja digunakan sebagai penanda relatif, tetapi digunakan juga sebagai
nama yang digugurkan daripada frasa nama + yang seperti dalam contoh-contoh
berikut:
Contoh 1:
a) Warna yang biru itu warna kegemaran ibu saya.
b) Yang biru itu warna kegemaran ibu saya.
Contoh 2:
a) Bangunan yang tinggi itu bangunan bank Bumiputera.
b) Yang tinggi itu bangunan bank Bumiputera.
Perhatikan pula contoh ayat berikut:
a) Murid yang sakit itu telah pulang
b) Dia menerangkan bahawa murid itu sakit
Ayat ini juga merupakan ayat relatif. Seperti yang telah
diterangkan, perkataan yang dalam frasa ‘yang sakit’ itu menggantikan frasa
yang diulang, iaitu ‘murid’ itu seperti yang terdapat dalam ayat-ayat berikut:
a) Murid itu telah pulang.
b) Murid itu sakit.
Ayat ‘Murid itu sakit’ telah dipancangkan sebagai ayat
relatif ke dalam ayat ‘Murid itu telah pulang’.Dalam ayat ‘bahawa murid itu
sakit’ merupakan objek kepada kata kerja transitif menerangkan, dan ayat
‘bahawa murid itu sakit’, seolah-olah menjadi objek kepada kata kerja transitif
itu. Ini dapat digambarkan dengan gambar rajah berikut:
Dari satu segi, ayat di atas tidak jauh bezanya daripada
ayat berikut:
‘Ahmad
membeli buku’
Dalam ayat ini, ‘buku’ berfungsi sebagai objek kepada kata
kerja transitif membeli. Perbezaan terletak pada struktur kedua-dua ayat. Buku
ialah objek bagi kata kerja membeli. Sementara ‘bahawa murid itu sakit’ ialah
ayat yang bertugas sebagai objek kepada kata kerja menerangkan. Dia menerangkan
bahawa murid itu sakit terdiri daripada dua ayat iaitu:
a) Dia menerangkan sesuatu. (Ayat
induk)
b) Murid itu sakit. (Ayat
komplemen)
Ayat (b) telah dipancangkan ke dalam ayat (a) untuk
melengkapi kata kerja dalam ayat tersebut, Hubungan seperti ini yang berbeza
daripada hubungan relatif, disebut hubungan komplemen. Dalam ayat ‘Dia
menerangkan bahawa murid itu sakit’ ayat induknya ialah ayat (a) sementera ayat
(b) ialah ayat komplemen.
1.3.2.2.2.
Ayat Komplemen
Pembentukan ayat majmuk komplemen biasanya disertai
penggunaan beberapa perkataan tertentu yang digunakan sebagai kata komplemen
untuk menandakan hubungan ini. Terdapat dua kata komplemen dalam bahasa Melayu
, iaitu ‘bahawa’ dan ‘untuk’. Perhatikan contoh-contoh berikut:
a) Dia mengetahui bahawa Ahmad telah pergi.
b) Bahawa ekonommi negara pada masa itu telah merosot adalah
kurang tepat.
c) Untuk Ali melakukannya sangat sukar.
d) Sungguh mustahil untuknya melarikan diri.
Kadang kala perkataan ‘yang’ digunakan sebagai kata
komplemen bagi ayat-ayat berikut:
a) Dia mengetahui yang Ahmad telah pergi.
b) Penduduk kampung itu telah menyedari yang nasib mereka
terancam.
Namun demikian, ayat-ayat tersebut tidak diterima sebagai
bahasa persuratan. Tiap-tiap daripada ayat-ayat di atas itu tterdiri daripada
dua ayat, iaitu satu ayat induk dan satu ayat komplemen yang dipancangkan
seperti berikut:
‘Dia mengetahui bahawa Ahmad telah pergi’
a) Dia mengetahui (sesuatu)
b) Ahmad telah pergi.
Kata komplemen: bahawa
Bagi ayat-ayat yang mengandungi kata hubung komplemen
‘bahawa’ pada kedudukan objek, kadang-kadang pengguguran kata komplemen
tersebut dibenarkan, yakni tidak menjejaskan makna. Walau bagaimanapun, pada
kedudukan FN kata komplemen untuk tidak boleh digugurkan. Perhatikan ayat-ayat
berikut:
Ayat 1
a) Dia mengetahui bahawa Ahmad telah pergi.
b) *Dia mengetahui Ahmad telah pergi.
Ayat 2
a) Bahawa ekonomi negara kita pada masa itu merosot adalah
kurang tepat.
b) *Ekonomi negara kita pada masa itu telah merosot kurang
tepat.
Ayat 3
a) Untuk Ali melakukannya sangat sukar.
b) *Ali melakukannya sangat sukar.
Dalam contoh ayat-ayat berikut, ayat komplemen telah
menggantikan FN yang berfungsi sebagai subjek.
Ayat 1:
Untuk Ali melakukannya sangat sukar.
a) Ali melakukannya.
b) Perkara itu sangat sukar
Kata komplemen: untuk
Ayat 2:
Untuk dia lulus ujian itu amatlah senang.
a) Perkara itu amatlah senang.
b) Dia lulus ujian
Kata komplemen: untuk
Ayat 3:
Penduduk kampung itu menyedari bahawa nasib mereka
terancam.
a) Penduduk kampung itu menyedari (sesuatu)
b) Nasib mereka terancam
Kata komplemen: bahawa
Terdapat tiga jenis ayat komplemen:
i. Ayat komplemen
frasa nama
ii. Ayat komplemen
frasa kerja
iii. Ayat komplemen frasa adjektif
1. Ayat Komplemen Frasa Nama
Frasa nama boleh menduduki empat tempat dalam ayat iaitu
sebagai subjek, predikat, objek tepat dan objek sisi. Tetapi ayat-ayat
komplemen jenis frasa nama hanya boleh menduduki dua tempat, iaitu sebagai ayat
komplemen frasa nama subjek dan ayat komplemen frasa nama objek tepat, seperti
dalam contoh berikut:
i.
Ayat Komplemen
Frasa Nama Subjek
a) Bahawa Islam menjamin keadilan memanglah jelas.
b) Sesungguhnya amat mustahil untuk pencuri itu melepaskan
diri.
c) Sangat tidak munasabah bahawa masalah itu tidak dapat
diselesaikan melalui perundingan.
Objek dalam ayat boleh wujud sebagai objek tepat kata
kerja transitif atau sebagai objek sipi, tetapi ayat komplemen boleh wujud
hanya sebagai objek tepat sahaja. Perhatikan contoh-contoh ayat berikut:
ii.
Ayat Komplemen
Frasa Nama Objek
a) Orang itu menafikan bahawa barang-barangnya telah hilang.
b) Pemuda itu menngakui bahawa dia telah memenangi peraduan
mengarang cerpen.
c) Berita itu menyebut bahawa semua penumpang terselamat.
Dalam ayat-ayat tersebut ayat komplemen merupakan ayat
yang berfungsi sebagai objek tepat kata kerja transitif pada ayat induknya.
2. Ayat Komplemen Frasa Kerja
Frasa kerja dalam ayat boleh terdiri daripada kata kerja
tak transitif iaitu yanng diikuti bokan oleh frasa nama tetapi
ketterangan-keterangan lain yang bertujuan melengkapkan frasa tersebut. Ada
ayat-ayat komplemen yang berfungsi sebagai pelengkap kepada kata kerja ini yang
bukan frasa nama. Sekali imbas ayat-ayat ini kelihatan seolah-olah ayat
komplemen frasa nama objek tetapi terbukti tidak demikian oleh sebab aayat
ttersebut tidak boleh mengalami proses pasif, iaitu suatu ukuran bagi
menentukan status frasa nama objek. Oleh itu ayat-ayat demikian digolongkan ke
dalam ayat-ayat komplemen frasa kerja. Contoh-contoh ayatnya adalah seperti
berikut:
a) Pak Abu berpendirian bahawa tanah itu tidak patut dijual.
b) Ibu Ali beranggapan bahawa anaknya telah berjaya.
c) Saya berpendapat bahawa cadangan itu boleh diterima.
3. Ayat Komplemen Frasa Adjektif
Frasa adjektif boleh menjadi unsur predikat sesuatu ayat.
Demikian juga ayat komplemen boleh terdiri daripada ayat komplemen adjektif,
iaitu yang merupakan ayat kecil yang dipancangkan ke dalam ayat induk. Tetapi
jumlah ayat jenis ini di dalam Bahasa Melayu adalah terhad. Contoh-contoh ayat
komplemen frasa adjektif adalah seperti berikut:
a) Saya sangat yakin bahawa dia akan berjaya.
b) Dia amat percaya bahawa adiknya akan lulus dalam
peperiksaan itu.
c) Mereka sangat insaf bahawa mereka itu daif
d) Pelajar itu sedar benar bahawa mereka harus belajar
bersungguh-sungguh.
1.3.2.2.3.
Ayat
Keterangan
Ayat majmuk keterangan ialah ayat yang terdiri daripada
satu ayat induk dan satu ayat kecil atau lebih yang berfungsi sebagai
keterangan kepada predikat. Perhatikan contoh-contoh ayat berikut:
a) Dia bukan ketua
saya ketika saya bekerja dahulu.
b) Anak itu menangis kerana ia lapar.
c) Ali tidak begitu pandai semasa saya mengajarnya dahulu
Kedudukan ayat keterangan ini tidak tetap, boleh hadir di
belakang ataupun di hadapan ayat induk. Perhatikan contoh-contoh ayat berikut:
a) Ketika saya bekerja dahulu, dia bukan ketua saya.
b) Kerana lapar, anak itu menangis.
c) Semasa saya menngajarnya dahulu, Ali tidak begitu pandai.
Dalam contoh tersebut, kedudukan ayat keterangan
mendahului ayat induk. Jikalau ayat itu panjang, lazimnya tanda koma digunakan
selepas ayat keterangan.
Ayat keterangan berfungsi memberikan huraian lanjut
kepada kata kerja ayat induk. Terdapat berbagai-bagai keteranngan yang
disampaikan oleh ayat kecil jenis ini, bergantung kepada jenis kata hubung yang
digunakan dan maksud yang tterkandung
didalamnya. Terdapat sembilan jenis keterangan.
- Keterangan musabab
- Keterangan akibat
- Keterangan syarat
- Keterangan waktu
- Keteranngan pertentangan
- Keterangan harapan
- Keterangan cara
- Keterangan tujuan
- Keterangan perbandingan
1.3.2.3.
Ayat Majmuk Campuran
Ayat majmuk campuran ialah ayat-ayat yang mengandungi
lebih daripada satu jenis ayat, iaitu terdiri daripada campuran ayat majmuk
atau deretan berbagai-bagai jenis ayat majmuk. Ayat sedemikian biasanya
panjang, perhatikan contoh ayat di bawah:
‘Ahmad sedang membaca buku tetapi kawan-kawannya yang
sudah letih lesu telah lama tidur’
Ayat ini terdiri daripada ayat majmuk gabungan yang
disambungkan dengan kata hubung ‘tetapi’. Ayat pertama ialah ‘Ahmad sedang
membaca buku’ sementara ayat yang kedua ‘kawan-kawannya yang suda letih lesu
ttelah lama tidur’. Ayat yang kedua ini merupakan ayat majmuk juga kerana
terdapat ayat relatif, iaitu ‘yang sudah letih lesu’, dipancangkan ke dalamnya.
Perhatikan pula contoh ayat majmuk campuran di bawah:
‘Kereta
yang sentiasa rosak itu dibaiki lalu dijual olehnya’
Ada tiga ayat kecil dalam ayat majmuk di atas iaitu:
a) Kereta itu dibaiki olehnya.
b) Kereta itu dijual olehnya.
c) Kereta itu sentiasa rosak.
Ayat (a) dan ayat (b) dihubungkan dengan kata hubung lalu
ayat (c) dipancangkan melalui proses relatif dalam ayat induk.
Kesimpulannya, dalam bahasa Melayu sesuatu ayat itu boleh
terdiri daripada deretan ayat yang dibina melalui proses gabungan, relatif,
komplemen dan keterangan.
1.3.2.4.
Ayat Majmuk Pasif
Contoh ayat yang diberikan dalam huraian di atas
merupakan contoh ayat majmuk aktif. Kesemua ayat majmuk aktif ini, jika
mengandungi kata kerja transitif, boleh dijadikan ayat pasif. Contoh-contoh ayatnya:
1. Ayat majmuk gabungan
Aktif : Saya minum teh dan Aminah minum kopi.
Pasif : Teh saya minum dan kopi diminum oleh
Aminah.
2. Ayat majmuk relatif
Aktif : Mereka menonton wayang yang lucu itu.
Pasif : Wayang yang lucu itu ditonton oleh mereka.
3. Ayat majmuk komplemen : Komplemen objek
Aktif : Guru menerangkan bahawa ujian akan bermula
pada bulan hadapan.
Pasif : Bahawa ujian akan bermula pada bulan
hadapan diterangkan oleh guru.
4. Ayat majmuk keterangan
Aktif : Ali akan membeli buku itu kalau ayah membenarkannya.
Pasif : Buku itu akan dibeli oleh Ali.
1.4.
Perbandingan Ayat Pelita Bahasa Melayu Penggal I Dan
Tatabahasa Dewan
Aspek Ayat
|
Pelita Bahasa Melayu
Penggal I
|
Tatabahasa Dewan
|
Definisi ayat
|
Satu susunan sekumpulan perkataan yang ada
‘benda’ dan ada ‘cerita’. Itulah tunjang atau teras bagi sebarang ayat.
|
Unit pengucapan yang paling tinggi letaknya
dalam susunan tatabahasa dan mengandungi makna yang lengkap, yang
pengucapannya dimulai dan diakhiri dengan kesenyapan, serta mengandungi
intonasi yang sempurna.
|
Jenis-jenis ayat
|
i. Ayat selapis
Ayat tunggal yang mengandungi satu benda dan satu
cerita sahaja.
· Ayat penyata
· Ayat tanya
· Ayat kehendak
· Ayat seruan
ii. Ayat Berlapis
Dua atau lebih ayat selapis dirangkaikan jadi satu oleh
sendi kata penambah.
iii. Ayat berkait
Penyatuan satu atau lebih ayat kecil dengan sesuatu
ayat besar, disambungkan oleh sendi kata penambat atau menjadi sebahagian
ayat besar tersebut.
iv. Ayat bercampur
Persatuan yang mengandungi beberapa jenis ayat.
Contohnya ayat selapis dengan ayat berkait, atau ayat berkait dengan ayat
berkait.
|
i. Ayat Tunggal
Ayat yang mengandungi satu klausa iaitu mempunyai satu
konstituen subjek dan satu konstituen predikat.
· Ayat penyata
· Ayat tanya
· Ayat perintah
· Ayat seruan
ii. Ayat majmuk
Ayat yanng dibina dengan mencantumkan dua ayat tunggal
atau lebih dan percantuman ayat-ayat itu disusun mengikut cara tertentu
sehingga menjadikannya ayat baharu.
· Ayat majmuk gabungan
· Ayat majmuk pancangan
· Ayat majmuk campuran
· Ayat majmuk pasif
|
Struktur ayat
|
i. Ayat Selapis
·
Pecahan
pihak ‘benda’
Benda betul/ penama
Penerang
·
Pecahan
pihak ‘cerita’
Hal
Penerang hal
Penyambut
Penerang penyambut
Pencukup
Penerang pencukup
ii.
Ayat
berlapis
·
Bendanya
berlainan, ceritanya sama.
·
Bendanya
sama ceritanya lain-lain.
iii. Ayat berkait
·
Menerangkan
nama
·
Menerangkan
lain daripada nama
·
Penubuh
kepada ayat besar
iv. Ayat bercampur
·
Ayat selapis
+ ayat berkait
·
Ayat
berlapis + ayat berkait
·
Ayat berkait
+ ayat berkait
·
Boleh
bercampur aduk
|
i. Ayat Tunggal
·
Ada subjek
dan predikat
·
Susunan
biasa
·
Susunan
songsang
ii. Ayat Majmuk Gabungan
Dua ayat atau lebih yang setara sifatnya
dengan disusun berturut-turut, digabungkan mennggunakan kata hubung.
·
Ayat Majmuk
Pancangan
·
Ayat Relatif
·
Ayat
Komplemen
·
Ayat
Keterangan
iii. Ayat Campuran
Ayat panjang yang terdiri daripada campuran
ayat tunggal dengan ayat majmuk atau deretan berbagai-bagai jenis ayat
majmuk.
iv. Ayat Majmuk Pasif
Kesemua ayat aktif yang megandungi kata
kerja transitif boleh menjadi ayat pasif.
|
Jadual 2.4: Perbandingan Jenis Ayat
2.0
PERBANDINGAN AYAT AKTIF DAN AYAT PASIF
2.1.
Tatabahasa Dewan
Menurut Nik Safiah Karim dan
rakan-rakan dalam Tatabahasa Dewan (2011:483) menyatakan bahawa ayat tunggal
dalam bahasa Melayu terdiri daripada ayat aktif dan ayat pasif. Ayat aktif
ialah ayat yang mengandungi kata kerja yang mengutamakan subjek asal sebagai
judul atau unsur yang diterangkan. Ayat aktif terdiri daripada ayat transitif
dan ayat tak transitif. Contohnya:
a) Ali
menendang bola. (aktif
transitif)
b) Anjing
itu mengejar kucing. (aktif transitif)
c) Dia
mengelamun sepanjang
hari. (aktif tak
transitif)
d) Murid-murid
sekolah itu sedang
belajar. (aktif tak transitif)
Ayat pasif
pula terbentuk asalnya daripada ayat aktif transitif, dan mengandungi kata
kerja yang mengutamakan objek asal sebagai judulatau unsur yang diterangkan.
Contohnya:
a) Bola
ditendang oleh Ali.
b) Kucing
itu dikejar oleh anjing.
c) Pantai
Timur dilanda banjir.
d) Kitab
itu hendaklah kamu simpan
baik-baik.
2.2.
Pembahagian Ayat Aktif
Ayat aktif dapat dibahagikan
kepada dua iaitu:
2.2.1.
Ayat Aktif Transitif
Menurut Tatabahasa Dewan (2011:484),
selain mengutamakan subjek asal sebagai judul,ayat aktif transitif ialah ayat
yang mengandungi kata kerja transitif,iaitu yang diikuti oleh frasa nama
ataupun klausa komplemen sebagai objek atau unsur penyambutnya. Walau
bagaimanapun, ayat aktif transitif yang bersifat ayat tunggal terbentuk hanya
daripada ayat yang mengandungi frasa nama subjek asal sebagai judul dan frasa
nama objek sebagai unsur penyambut kata kerjanya.
Contohnya:
Subjek
|
Predikat
|
||
Kata Kerja Transitif
|
Objek
|
||
1.
2.
3.
4.
5.
|
Guru Besar
Mereka
Ibu bapa
Penyalahgunaan dadah
Banjir
|
memanggil
membaiki
harus mengawasi
mengancam
melanda
|
saya.
jalan itu.
anak-anak mereka.
keselamatan Negara.
pekan kami
|
Jadual 3.1: Contoh
Ayat Aktif Transitif
Tentang
ayat aktif transititf yang mengandungi klausa komplemen sebagai penyambut kata
kerjanya, bentuk demikian sebenarnya merupakan ayat majmuk. Misalnya:
a) Dia menyatakan bahawa Abu sudah meninggalkan kampungnya.
b) Kami mengetahui bahawa Siti sudah berkahwin.
c) Saya mengesahkan bahawa dia perlu membaiki sikapnya.
Ada juga
segolongan ayat aktif transitif yang mengandungi kata kerja yang boleh menerima
dua objek sebagai penyambut, iaitu objek tepat dan objek sipi. Contohnya
seperti yang berikut:
Subjek
|
Predikat
|
|||
Kata Kerja Aktif Transitif
|
Objek
|
Objek Sipi
|
||
1.
2.
3.
|
Pembantu rumahnya
Abang
Baginda
|
membawakan
membelikan
menganugerahi
|
saya
ibu
pahlawan itu
|
secawan kopi.
sebuah rumah.
bintang kehormatan.
|
Jadual 3.2: Contoh Ayat Aktif Transitif yang Menerima Dua Objek
Dalam rajah
di atas, objek yang menjadi penyambut secara langsung kepada kata kerja
transitifnya disebut objek tepat, dan
objek yang menjadi penyambut tak langsung kepada kata kerja itu disebut objek sipi. Ayat aktif transitif yang
mempunyai dua objek boleh diubah binaannya seperti yang terdapat dalam rajah
berikut,iaitu objek tepat menerima kata sendi nama di hadapannya lalu
terbentuklah frasa sendi nama yang bertugas sebagai keterangan, manakala objek
sipi asal menjadi objek tepat baharu.
Subjek
|
Predikat
|
|||
Kata Kerja
|
Objek
|
Frasa Sendi Nama (Keterangan)
|
||
1.
2.
3.
|
Pembantu rumahnya
Abang
Baginda
|
membawa
membeli
menganugerahkan
|
secawan kopi
sebuah rumah
bintang kehormatan
|
untuk saya.
untuk ibu.
kepada pahlawan itu.
|
Jadual 3.3: Contoh Ayat Aktif Transitif yang Digugurkan Objeknya
Terdapat segolongan ayat aktif transitif yang boleh
digugurkan objeknya jika objeknya terdiri daripada orang pertama, sama ada
berbentuk tunggal atau majmuk. Ayat yang demikian mengandungi kata kerja
transitif yang memperoleh ciri adjektif, iaitu kata kerja itu boleh menerima
kata penguat. Lazimnya kata dasar bagi kata kerja ini ialah kata adjektif.
a) Kegagalannya amat menyedihkan saya.
b) Keputusan itu sungguh memeranjatkan ibu bapanya.
c) Saya yakin bahawa berita itu sungguh mendebarkan
anda.
2.2.2.
Ayat Aktif Tak Transitif
Ayat aktif tak transitif ialah
ayat yang mengandungi kata kerja tak transitif, iaitu yang tidak diikuti oleh
objek sebagai penyambutnya. Ada dua jenis ayat aktif tak transitif:
i.
Ayat
aktif tak transitif dengan keterangan yang boleh digugurkan.
ii.
Ayat
aktif tak transitif dengan keterangan yang tidak boleh digugurkan.
3.2.2.1.
Ayat Aktif Tak Transitif Dengan Keterangan
Yang Boleh
Digugurkan.
Ayat aktif jenis ini ialah
ayat yang mengandungi kata kerja tak transitif yang boleh mengandungi frasa
keterangan secara pilihan. Contohnya:
1. (a) Kanak-kanak
sedang mandi di kolam itu.
(b) Kanak-kanak sedang mandi.
2. (a) Beberapa
orang pengunjung masih bersiar-siar pada
waktu senja.
(b) Beberapa orang pengunjung
masih bersiar-siar.
3. (a) Setengah-setengah
belia berniaga di pasar malam.
(b) Setengah-setengah belia
berniaga.
4. (a) Ombak
memutih di pantai.
(b) Ombak memutih.
3.2.2.2.
Ayat Aktif Tak Transitif Dengan Keterangan
Yang Tidak Boleh
Digugurkan.
Ayat aktif jenis ini ialah
ayat yang mengandungi kata kerja yang mesti diikuti oleh unsur pelengkap untuk
menyempurnakan maksud ayat. Unsur pelengkap ini berfungsi sebagai frasa
keterangan yang tidak boleh digugurkan. Misalnya:
1. (a) Dia
berada di Kuala Lumpur.
(b) *Dia berada.
2. (a) Kebanyakan
mereka tinggal di rumah setinggan.
(b) *Kebanyakan mereka tinggal.
3. (a) Saya
bercadang untuk ke sana.
(b) *Saya bercadang.
4. (a) Pengembara
itu berselimutkan embun.
(b) *Pengembara itu
berselimutkan.
2.3.
Pembahagian Ayat Pasif
2.3.1.
Ayat Pasif dengan Imbuhan Kata Kerja Pasif
Ayat pasif jenis ini merupakan
ayat yang kata kerjanya mengandungi imbuhan kata kerja pasif di- dan ter-. Contohnya:
Subjek
|
Kata Kerja
Pasif
|
Oleh + Frasa Nama
|
Keterangan
|
|
1.
2.
3.
4.
|
Barang itu
Sampah sarap
Istana raja
Tembok itu
|
sudah diambil
dibakar
terbina
terlanggar
|
oleh Ali
oleh ayah
oleh rakyat
oleh lori
|
semalam.
pagi tadi.
dalam masa setahun.
pada bahagian bawahnya.
|
Jadual 3.4: Contoh
Ayat Pasif dengan Imbuhan Kata Kerja Pasif
Untuk ayat
pasif yang menggunakan kata kerja pasif di-,
kata sendi nama oleh pada binaan oleh + FN yang letaknya selepas kata kerja boleh digugurkan tanpa
menjejaskan makna atau struktur ayat. Ayat-ayat di atas, misalnya, boleh
menjadi:
a) Barang itu sudah diambil Ali semalam.
b) Sampah sarap dibakar ayah pada pagi tadi.
Namun
demikian, sekiranya binaan oleh + FN itu terletak jauh daripada kata
kerja, maka oleh tidak boleh
digugurkan. Perhatikan contoh yang berikut:
1. (b) Barang
itu sudah diambil semalam oleh Ali.
(c) * Barang itu sudah diambil
semalam Ali.
2. (b) Sampah
sarap dibakar pagi tadi oleh ayah.
(c) *Sampah sarap dibakar pagi
tadi ayah.
Demikian
juga, untuk ayat pasif dengan kata kerja pasif ter-, kata sendi nama oleh tidak
boleh digugurkan, misalnya:
1. (a) Istana
raja terbina oleh rakyat dalam masa setahun.
(b) * Istana raja terbina rakyat
dalam masa setahun.
2. (a) Tembok
itu terlanggar oleh lori pada bahagian bawahnya.
(b) * Tembok itu terlanggar lori
pada bahagian bawahnya.
Untuk ayat
pasif di atas, semua bahagian binaan oleh
+ FN boleh juga digugurkan.
Keadaan ini berlaku apabila unsur subjeknya hendak diberikan tekanan.
Perhatikan contoh yang berikut:
1. (a) Barang
itu sudah diambil Ali semalam.
(d) Barang itu sudah diambil semalam.
2. (a) Sampah
sarap dibakar ayah pada pagi tadi.
(d) Sampah sarap dibakar pada
pagi tadi.
3. (a) Istana
raja terbina oleh rakyat dalam masa setahun.
(d) Istana
raja terbina dalam masa setahun.
4. (a) Tembok
itu terlanggar oleh lori pada bahagian bawahnya.
(d) Tembok itu terlanggar pada
bahagian bawahnya.
Ayat pasif boleh juga dibentuk dengan kata kerja yang mengandungi imbuhan ber-dan ke-...-an. Dalam ayat berbentuk begini, bahagian oleh + FN biasanya tidak diperlukan. Contohnya:
Subjek
|
Predikat
|
|
1.
2.
3.
4.
|
Mereka
Seluruh kampung
Baju itu
Surat anaknya
|
kehujanan sepanjang hari.
kegemparan.
berjahit dengan benang sutera.
belum berjawab.
|
Jadual 3.5: Contoh
Ayat Pasif Imbuhan ber- dan ke-...-an.
Perlu diterangkan bahawa ayat pasif dengan kata kerja di- digunakan hanya dengan frasa nama objek orang ketiga. Kata
ganti nama diri orang pertama dan orang kedua mempunyai bentuk ayat pasif yang
berlainan.
2.3.2.
Ayat Pasif dengan Kata Ganti Nama Diri
Orang Pertama dan Kedua
Untuk ayat pasif bentuk ini,
kata ganti nama diri diletakkan di hadapan kata kerja dasar. Hal ini demikian
kerana kata ganti nama diri orang pertama dan kedua tidak boleh menerima kata
kerja dengan imbuhan pasif di-. Kata
ganti nama diri orang pertama dan kedua yang hadir di hadapan kata kerja dasar
itu boleh berbentuk kata penuh ataupun kata ringkas. Kata ganti diri yang
berbentuk kata penuh adalah seperti saya,
aku, engkau, awak, anda, kami, dan kita,
manakala bentuk kata ringkas ialah ku
bagi aku, dan kau bagi engkau.
Contohnya:
Subjek
|
Frasa Kerja
Pasif dengan Ganti Nama Diri Pertama/Kedua
|
Keterangan
|
|
1.
2.
3.
4.
|
Kerja itu
Makanan itu
Perkara tersebut
Tugas ini
|
sudah saya selesaikan
belum kurasai
belum awak putuskan
mesti kami pikul
|
semalam.
lagi.
sehiingga kini.
dengan sepenuhnya.
|
Jadual 3.6: Contoh
Ayat Pasif dengan Kata Ganti Nama Diri
Terdapat juga bentuk pasif songsang seperti yang
berikut:
Saya tendang bola itu.
Yang berasal daripada ayat pasif susunan biasa:
Bola itu saya tendang.
Kadangkala penutur bahasa
Melayu terkeliru dengan menganggap ayat Saya
tendang bola itu sebagai ayat aktif, iaitu sama seperti ayat Saya menendang bola itu. Kekeliruan ini
dapat dielakkan dengan membezakan cara menyebutkan kedua-dua ayat itu melalui
intonasi.
2.3.3.
Ayat Pasif dengan Kata Bantu Pasif Kena
Ayat pasif jenis ini
mengandungi perkataan kena di hadapan
kata kerja dasar yang tidak menerima awalan. Binaan oleh + FN boleh, secara
pilihan, digugurkan seperti contoh yang berikut:
Subjek
|
Kena
|
Kata Kerja Dasar
|
oleh + Frasa Nama
|
|
1.
2.
3.
4.
|
Pencuri itu
Dia
Parajurit itu
Budak-budak itu
|
kena
kena
kena
kena
|
tangkap
tipu
tembak
kejar
|
(oleh polis).
(oleh pemuda itu).
(oleh pengganas).
(oleh anjing).
|
Jadual 3.7: Contoh
Ayat Pasif dengan Kata Bantu Kena
2.4.
PELITA BAHASA MELAYU PENGGAL I
2.4.1.
Bangun Membuat
Menurut Za’ba dalam Pelita
Bahasa Melayu Penggal I, setiap perbuatan melampau sama ada asal atau terbitan,
ada dua bangunnya iaitu bangun membuat dan bangun kena buat. Ayat bangun
membuat sama seperti ayat aktif iaitu pembuat perbuatan menjadi benda yang
diceritakan halnya. Contohnya:
a) Ali membaca surat.
b) Ia memandang saya.
Ayat bangun
membuat itu terjadi dengan memakai perbuatan yang tidak bertambah apa-apa di
pangkalnya atau yang bertambah me- atau
per- di pangkalnya seperti:
a) Kucing itu menangkap tikus.
b) Engkau perhatikanlah
kelakuannya.
Za’ba juga
menegaskan, jika bangun membuat itu perbuatan melampau dan pembuatnya diri
ketiga, maka perbuatannya wajib menggunakan me-.
Misalnya:
a) Dia menulis
surat.
b) Ali membaca
kitab.
Sebaliknya,
jika tidak menggunakan me- pada ayat
tersebut, hendaklah disebut dia sebagai bangun kena buat. Ayat-ayat di atas
akan menjadi seperti berikut:
a) Ditulisnya surat itu. (betul)
b) Dia tulis surat itu. (salah)
2.4.2.
Bangun Kena Buat
Za’ba dalam Pelita Bahasa
Melayu Penggal I menyatakan bahawa, ayat pasif dikenali sebagai ayat bangun
kena buat. Maksud bangun kena buat ialah jika penyambut atau benda yang kena
buat oleh perbuatan itu jadi benda percakapan (benda yang diceritakan halnya),
dan pembuat perbuatan itu tidak dikatakan dengan tepat dan terkadang tidak
disebutkan langsung. Contohnya:
a) Surat itu dibaca oleh Ali.
b) Dibaca surat itu oleh Ali.
c) Saya dipandangnya.
d) Dipandangnya saya.
Za’ba
menegaskan bahawa perbuatan tiada melampau hanya boleh dipakai dengan bangun
membuat sahaja. Hal ini demikian kerana, tiada penyambut untuk jadi benda yang
diceritakan halnya. Contohnya:
Ali pun datanglah.
Hal ini
merupakan perkataan melampau sahaja yang boleh menggunakan ayat bangun kena
buat. Contoh seperti ayat di atas, Surat
itu dibaca oleh Ali, ialah ayat bangun kena buat melampau.
Ayat bangun kena buat terjadi dengan memakai
penambah di- atau perbuatan kena dahulu daripada perbuatan melampau
itu dan pada pembuatnya kerap dipakai perkataan oleh. Misalnya:
a) Tikus itu ditangkap oleh kucing.
b) Kelakuannya diperhatikan orang.
c) Ia kena pukul oleh ayahnya.
2.4.3.
Menukar Bangun Perbuatan
Za’ba membahagikan ayat bangun
perbuatan dengan cara menukar-nukar bangun perbuatan.
2.4.3.1.
Bangun Membuat kepada Bangun Kena Buat
Jika perbuatan melampau bagi setiap
bangun membuat, boleh diubah menjadi bangun kena buat. Contohnya:
a) Cari penyambut perbuatan itu, jadikan
bahan percakapan. Misalnya:
b) Gunakan di- atau kena pada
perbuatan itu, dan jika perbuatan itu ada penambah me-, imbuhan me- boleh
digugurkan. Misalnya:
c) Menukar pembuatnya. Misalnya:
Penyambut yang dijadikan benda percakapan tidak
semestinya didahulukan, akan tetapi boleh dikemudiankan. Begitu juga dengan
pembuatnya boleh didahulukan bersama-sama perkataan oleh dan pembuatnya -nya
yang menghubungi perkataan tersebut. Contohnya:
Surat itu dibaca oleh Ali.
Oleh Ali dibcanya surat itu.
Za’ba menegaskan jika pembuat perbuatan itu diri yang
pertama atau kedua tidaklah biasa dicakapkan ayatnya dengan bangun kena buat.
Misalnya:
a) Saya baca surat itu. (betul)
Surat itu dibaca
oleh saya. (salah)
b) Mengapa engkau pukul budak ini? (betul)
Mengapa budak ini
engkau pukul? (salah)
2.4.3.2.
Bangun Kena Buat kepada Bangun Membuat
Setiap perbuatan bangun kena
buat boleh ditukarkan jadi bangun membuat dengan menyongsangkan kaedah berikut:
1. Cari pembuat perkataan itu, jadikan bahan
percakapan. Misalnya:
2. Buang penambah di- atau kena (jika wajib
ganti dengan penambah me-). Misalnya:
3. Kemudiankan penyambut perbuatan tersebut.
Misalnya:
Jika perbuatan bangun kena buat tersebut tidak disebutkan
pembuatnya, maka apabila menukarnya kepada bangun membuat hendaklah dikosongkan
tempat pembuat atau benda percakapan itu. Misalnya:
Bangun Kena Buat
|
Bangun Membuat
|
|
1.
2.
3.
|
Surat itu pun dibacakanlah kepadanya.
Hal itu telah disebutkan di atas tadi
belum pernah didengarnya seperti itu.
|
(...) pun membacalah surat itu kepadanya.
(...) telah menyebutkan hal ini di atas tadi.
(...) belum pernah mendengar yang seperti itu.
|
Jadual 3.8: Contoh
Mengosongkan Tempat Pembuat
2.4.3.3.
Bangun Perbuatan yang Memakai Dua
Penyambut
Jika ia bangun kena buat boleh
ditukarkan kepada bangun membuat dengan dicari mana pembuat perbuatan itu
dijadikan benda percakapan dan diubah perbuatannya. Contohnya:
Bangun Kena Buat
|
Bangun Membuat
|
|
1.
2.
|
Dia diberi duit oleh abangnya.
Duit diberi kepadanya oleh abangnya.
|
Abangnya memberi dia duit.
Abangnya memberi dia duit.
|
Jadual 3.9: Contoh
Ayat Bangun Perbuatan yang Memakai Dua Penyambut
2.4.3.4.
Perbuatan yang Berkembar Dua
Sekiranya perbuatan yang
berkembar dua itu bangun kena buat hendak ditukarkan kepada membuat, caranya
cari pembuat, jadikan dia benda percakapan, kemudian ubahkan perbuatan yang
menggunakan di- itu kepada perbuatan me-.
2.4.4.
Jenis-jenis Bangun Perbuatan
Selain daripada menukar bangun
perbuatan, Za’ba juga ada menyatakan ayat bangun perbuatan lain iaitu bangun
perbuatan menggunakan imbuhan ber-, ter- dan
ke-...-an.
2.4.4.1.
Bangun Perbuatan Memakai ber-
Perbuatan memakai ber- jika melampau. Ada yang membawa
maksud bangun membuat sahaja seperti berkirim dan berjual. Contohnya:
a) Ia berjual
buah.
b) Abang berkirim
surat.
Membawa
maksud bangun kena buat sahaja seperti bertulis, berjahit, berkupas, bermakan,
berjalankan dan berbaiki. Akan tetapi, perkataan tersebut selalunya berkawan
dengan perkataan sudah, belum dan tidak. Contohnya:
a) Baju itu sudah berjahit.
b) Bawang itu belum berkupas.
Sesetengah
pula boleh kedua-dua bangun itu mengikut masing-masing tempatnya seperti
berbuat, bertanam dan bertumbuk. Contohnya:
a) Baiklah kita bertanam padi. (bangun
membuat)
b) Biji itu belum bertanam lagi. (bangun kena buat)
Jika
perbuatan memakai ber- yang tiada
melampau seperti berlari, berdiri, bercakap, berdiri dan bersedia, tetaplah
bangunnya membuat sahaja.
2.4.4.2.
Bangun Perbuatan Memakai ter-
Perbuatan memakai ter- yang melampau terbahagi dua tentang
bangunnya. Jika ter- dengan makna
tidak sengaja atau ada upaya, bolehlah maksudnya membuat dan boleh kena buat
mengikut tentangnya. Manakala ter- yang
membawa makna sudah jadi adalah tetap perbuatan itu bagi maksud kena buat
sahaja. Contohnya:
a) Saya terbaca
hal itu dalam surat khabar. (tidak
sengaja – membuat)
Surat itu terbaca oleh Ali. (kena buat)
b) Nasibnya sudah tertulis.
Kampungnya akan terlelong.
Jika perbuatan ter-
tidak melampau, tetaplah bangunnya membuat sahaja seperti tersenyum dan
tertawa. Bagi perbuatan ter- yang
tidak boleh dipakai dengan maksud tidak sengaja atau ada upaya seprti perkataan
tergadai, terdedah, tersiar dan tersemu maka bangunnya tetap kena buat sahaja.
2.4.4.3.
Bangun Kena Buat Pada Terbitan ke-...-an
Bagi kata terbitan yang
terjadi dengan penambah ke-...-an ada
terdapat beberapa contoh yang dipakai seakan-akan perbuatan dengan maksud
bangun membuat atau kena buat mengikut pada masing-masing letaknya seperti
kelihatan dan kedengaran. Contohnya:
Membuat
|
Kesan Buat
|
|
1.
2.
|
Ia tiada kelihatan
akan saya.
Saya kedengaran
bunyi orang memanggil.
|
Bayang-bayang pun tiada kelihatan oleh saya.
Suaranya kedengaran
sampai ke sini memanggil.
|
Jadual 3.10: Contoh Ayat yang Ada Penambah
ke-...-an
Terdapat
setengahnya pula boleh dengan maksud kena buat sahaja seperti kecurian,
keairan, kesiangan, kebebangan dan terkadang kehilangan, kejatuhan, keputusan.
2.5.
Perbandingan Ayat Aktif dan Ayat Pasif
AYAT AKTIF
|
||
Aspek Ayat
|
Tatabahasa Dewan
|
Pelita Bahasa Melayu Penggal I
|
Istilah
|
Ayat aktif.
|
Ayat bangun
membuat.
|
Definisi
|
Ayat yang mengutamakan subjek asal sebagai judul.
|
Ayat yang mengutamakan pembuat iaitu pembuat jadi benda yang diceritakan.
|
Jenis
|
i. Ayat aktif transitif
ii.
Ayat
aktif tak transitif
|
i. Ayat melampau
ii.
Ayat
tidak melampau
|
Kaedah 1
|
Ayat aktif transitif yang
mengandungi subjek + KKT + objek.
Contoh:
Guru + memanggil + saya
|
Perbuatan yang tiada bertambah apa-apa di pangkalnya atau bertambah me- atau per-.
Contoh:
Kucing itu menangkap tikus.
|
Kaedah 2
|
Ayat aktif
transitif yang menerima dua objek iaitu objek tepat dan sipi.
Contoh:
Pembantu
membawakan saya (OT) secawan kopi (OS).
|
Ayat bangun
membuat yang memakai dua penyambut.
Contoh:
Abangnya
memberi dia duit.
|
Kaedah 3
|
Ayat aktif transitif yang mengandungi objek tepat yang menerima kata
sendi nama menjadi objek sipi dan kemudiannya menjadi objek tepat.
Contoh:
Pembantu membawakan secawan kopi (OT) untuk saya (OS)
|
Ayat bangun membuat yang berkembar dua.
Contoh:
Orang itu hendak memukul dia.
|
Kaedah 4
|
Ayat aktif tak
transitif merupakan ayat aktif yang tidak diikuti objek. Ayat ini terbahagi
kepada dua iaitu:
i. Ayat aktif tak transitif dengan
keterangan boleh digugurkan.
Contoh:
a) Kanak-kanak sedang mandi di kolam itu.
b) Kanak-kanak itu mandi.
ii.
Ayat
aktif tak transitif dengan keterangan tidak boleh digugurkan.
Contoh:
a) Dia berada di Kuala Lumpur.
b) *Dia berada.
|
Ayat bangun
membuat yang memakai ber-
Contoh:
Ia berjual
buah.
Ayat bangun
membuat yang memakai ter-
Contoh:
Saya terbacakan
hal itu dalam surat khabar.
|
AYAT PASIF
|
||
Aspek Ayat
|
Tatabahasa Dewan
|
Pelita Bahasa Melayu Penggal I
|
Istilah
|
Ayat pasif.
|
Ayat bangun
kena buat.
|
Definisi
|
Ayat pasif yang mengutamakan subjek terbitan sebagai judul.
|
Ayat yang mengutamakan bendakena buat jadi benda percakapan.
|
Jenis
|
i. Imbuhan kata kerja pasif
ii.
Kata
ganti nama diri pertama dan kedua
iii. Perkataan kena
|
i. Memakai penambah di- dan kena
ii.
Kata
ganti nama diri pertama dan kedua.
|
Kaedah 1
|
Ayat yang mengandungi imbuhan kata kerja pasif di-.
Contoh:
Burung itu sudah diambil oleh
Ali.
|
Ayat bangun kena buat yang memakai penambah di-.
Contoh:
Tikus itu ditangkap oleh
kucing.
|
Kaedah 2
|
Ayat yang
mengandungi binaan
oleh + FN boleh digugurkan.
Contoh:
Barang itu
sudah diambil Ali semalam.
|
Ayat bangun
kena buat yang penyambut tidak semestinya didahulukan saja, iaitu boleh juga
dikemudiankan.
Contoh:
Diajarnya saya,
ditangkap burung olehnya.
|
Kaedah 3
|
Binaan oleh + FN jika jauh daripada kata kerja tidak boleh
digugurkan.
Contoh:
Barang itu sudah diambil semalam
oleh Ali.
|
Binaan ayat yang mengkemudiankan pembuatnya, didahulukan bersama-sama oleh dan diikuti –nya.
Contoh:
Oleh Ali dibacanya
surat itu.
|
Kaedah 4
|
ber- dan ke-...-an
Binaan oleh + FN biasanya tidak diperlukan.
Contoh:
Baju itu
berjahit dengan benang sutera.
|
Memakai ber- boleh tiga tentang melampau:
i. Bangun membuat seperti berkirim,
berjual.
ii.
Bangun
kena buat seperti bertulis, berjahit.
iii. Kedua-dua bangun seperti berbuat,
bertanam.
Contoh:
Baiklah kita bertanam padi. (bangun)
Biji benih itu
belum bertanam lagi. Kena)
ke-...-an boleh dua bangun: kelihatan
Contoh:
Ia tiada
kelihatan akan saya. (bangun)
Bayang-bayang
pun tiadakelihatan oleh saya. (kena buat)
Kena buat
sahaja seperti kecurian, keairan dan kesiangan.
|
Kaedah 5
|
Kata kerja pasif ter-
Kata sendi oleh tidak boleh
digugurkan.
Contoh:
i. Tembok itu terlanggar oleh lori pada bahagian bawahnya.
ii.
Tembok
itu terlanggar lori pada bahagian bawahnya.
|
perbuatan memakai ter- jika
melampau terbahagi kepada dua:
i. ter- tiada sengaja
(surat terbaca oleh saya)
ii.
ter- ada upaya (balak itu terangkat oleh Ali)
Jika ter- tiadamelampau tetap
sebagai bangun membuat sahaja seperti tertawa.
Makna sudah jadi tetaplah kena buat sahaja.
Contoh:
Nasibnya sudah tertulis.
|
Kaedah 6
|
Kata ganti nama
diri pertama dan kedua diletakkan di hadapan kata kerja dasar kerana tidak
boleh menerima imbuhan pasif di-
Contoh:
i. Kerja itu sudah saya selesaikan semalam.
ii.
Makanan
itu belum kurasai lagi.
|
Jika pembuat
diri pertama atau kedua tidak biasa dicakapkan ayat bangun kena buat.
Sebaliknya penyambut diletakkan di pangkal dan perbuatan jangan diubah.
Contoh:
Surat itu saya
baca.
|
Kaedah 7
|
Kata bantu pasif kena terletak
di hadapan katakerja yang tidak menerima awalan. Binaan oleh + FN boleh
digugurkan secara pilihan.
Contoh:
Pencuri itu kena tangkap (oleh polis).
|
Memakai perbuatan kena dahulu
daripada perbuatan melampau.
Contoh:
Ia kena pukul oleh ayahnya.
|
Jadual : Perbandingan Ayat Aktif dan Ayat Pasif
Keseluruhannya,
perbezaan ayat aktif dan pasif antara buku Tatabahasa Dewan dengan Pelita
Bahasa Melayu Penggal I dapat dilihat berdasarkan kaedah-kaedah yang digunakan
dalam setiap ayat. Selain itu, terdapat empat kaedah yang digunakan dalam
membezakan ayat aktif dan tujuh kaedah untuk ayat pasif.
3.0
KESIMPULAN
Pelita Bahasa Melayu Penggal I
dan Tatabahasa Dewan kebanyakannya hanya mempunyai perbezaan daripada aspek
istilah. Za’ba membahagikan golongan kata kepada lima iaitu nama, perbuatan,
sifat, sendi dan seruan. Tatabahasa Dewan pula mengkategorikan golongan kata
kepada empat iaitu kata nama, kata kerja, kata adjektif dan kata tugas. Perkataan
tersebut pula, digolongkan berdasarkan kriteria sintaksis dan semantik kerana
penggolongan sedemikian didapati lebih selaras dengan status perkataan sebagai
satu bentuk bebas yang menjadi unsur dalam binaan ayat.
Selain itu,
jenis-jenis ayat antara Pelita Bahasa Melayu Penggal I dan Tatabahasa Dewan
mempunyai perbezaan yang meliputi istilah, definisi jenis-jenis ayat, binaan ayat
dan penggunaan ayat sebagai perbandingan. Pelita Bahasa Melayu Penggal I
menjelaskan bahawa setiap ikatan perkataan yang mempunyai benda dan cherita dinamakan
ayat. Daripada benda dan cherita tadi kemudian dipecahkan lagi
menjadi beberapa bentuk ayat yang lain. Manakala ayat dasar yang dinyatakan dalam
Tatabahasa Dewan mengalami perubahan melalui proses seperti peluasan,
penggantian, pengguguran dan penyusunan semula unsur-unsur yang terkandung
dalam ayat sehingga membentuk pelbagai ragam ayat. Hal ini termasuklah jenis
ayat penyata, tanya, perintah, seruan, majmuk, aktif, pasif dan sebagainya.
Pelita
Bahasa Melayu penggal I yang dikarang oleh Za’ba, banyak mengambil acuan
daripada nahu bahasa Inggeris dan Arab yang telah dipadankan dengan kesesuaian
penutur natif bahasa Melayu. Latar belakang dan pendidikan yang diterima oleh
Za’ba sedikit sebanyak mempengaruhi corak penulisan beliau yang bersifat
tradisional. Berbeza pula dengan Tatabahasa Dewan yang ditulis oleh Nik Safiah
Karim dan rakan-rakan yang lebih menjurus kepada teori tatabahasa transformasi
generatif. Beliau berpendapat bahawa seorang penutur asli bahasa Melayu boleh
menentukan sama ada ayat itu gramatis, iaitu boleh diterima atau tidak.
Perkataan dan ayat yang menyalahi peraturan tatabahasa tidak diterima kerana
tidak memberikan pengertian yang wajar. Kesimpulannya, walau apapun pegangan
kedua-dua buku yang dikaji, analisis perbandingan yang dilakukan ini
menunjukkan bahawa golongan kata dan jenis-jenis ayat dalam bahasa Melayu mempunyai
pelbagai ragam dan bentuk sehingga menjadi kumpulan kata dan ayat yang
memurnikan tatabahasa bahasa Melayu pada masa kini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan