Sabtu, 11 April 2020

PENYAKIT JANTUNG (PUNCA,GEJALA DAN FAKTOR)

PENYAKIT JANTUNG

1.0       PENGENALAN

            Kita sering mengabaikan, bahkan melupakan bahawa jantung adalah salah satu organ terpenting dalam tubuh manusia. Jantung merupakan organ tubuh yang tidak pernah berhenti bekerja keras agar kita tetap hidup. Jantung berdetik sekitar 100 000 kali per hari, atau lebih dari 2.5 juta kali dalam masa hidup rata-rata manusia. Mengetahui fakta ini, sekarang waktunya untuk kita menjadi lebih proaktif dalam menjaga kesehatan dan kebahagiaan jantung agar jantung kita sentiasa sihat. Kesihatan jantung sangat penting dalam hidup kita, marilah kita mula menjaga jantung kita dari gangguan atau penyakit apa pun agar kita selalu sehat. Menjaga kesihatan jantung untuk menghindari penyakit kardiovaskular sangatlah penting. 


            Sistem peredaran darah manusia melibatkan peredaran darah yang dipam oleh satu organ yang dikenali sebagai jantung ke seluruh bahagian badan dan salur darah yang khusus iaitu arteri, kapilari dan vena.


Jantung adalah organ berupa otot, berbentuk kerucut, berongga dan dengan asasnya di atas dan puncaknya di bawah. Apex-nya (puncak) miring ke sebelah kiri. Berat jantung kira-kira 300 gram. Agar jantung berfungsi sebagai pemompa yang efisien, otot-otot jantung, rongga atas dan rongga bawah harus berkontraksi secara bergantian. Laju denyut-denyut jantung atau kerja pompa ini dikendalikan secara alami oleh suatu "pengatur irama". Ini terdiri dari sekelompok secara khusus, disebut nodus sinotrialis, yang terletak di dalam dinding serambi kanan. Sebuah impuls listrik yang ditransmisikan dari nodus sinotrialis ke kedua serambi membuat keduanya berkontraksi secara serentak. Arus listrik ini selanjutnya diteruskan ke dinding-dinding bilik, yang pada gilirannya membuat bilik-bilik berkontraksi secara serentak. Periode kontraksi ini disebut systole. Selanjutnya periode ini diikuti dengan sebuah periode relaksasi pendek - kira-kira 0,4 detik - yang disebut diastole, sebelum impuls berikutnya datang. Nodus sinotrialus menghasilkan antara 60 hingga 72 impuls seperti ini setiap menit ketika jantung sedang santai. Produksi impuls-impuls ini juga dikendalikan oleh suatu bagian sistem saraf yang disebut sistem saraf otonom, yang bekerja di luar keinginan kita. Sistem listrik built-in inilah yang menghasilkan kontraksi-kontraksi otot jantung beirama yang disebut denyut jantung.

Penyakit jantung adalah salah satu penyebab kematian terbanyak di dunia. Di Malaysia sendiri berdasarkan data 2013, jenis penyakit jantung dan pembuluh darah yang banyak terjadi adalah penyakit jantung koroner (PJK).


Penyakit ini sering disebut “silent killer” (pembunuh senyap) kerana dalam banyak kes, seseorang tidak menyedari memiliki penyakit ini sehingga mereka menunjukkan tanda-tanda serangan jantung. Oleh sebab itu, sangat penting bagi Anda untuk memerhatikan gejala penyakit jantung. Penyakit ini dapat dikesan pada peringkat awal dengan pemeriksaan pakar.

2.0       PENYAKIT JANTUNG

            Penyakit jantung adalah semua penyakit yang terjadi akibat gangguan fungsi jantung. Penyakit jantung koroner (PJK) merupakan jenis penyakit yang sering menyerang jantung. Keadaan ini merupakan hasil dari penumpukan plak di dalam arteri koroner, yang menghambat aliran darah ke jantung serta meningkatkan risiko serangan jantung dan komplikasi lainnya. 

            Penyakit jantung adalah kondisi yang memengaruhi fungsi jantung. Jantung adalah organ muskular kompleks yang memompa darah keseluruh tubuh dalam ritme yang tetap. Penyakit jantung, juga diketahui sebagai penyakit kardiovaskular, merupakan salah satu penyebab utama, kematian di seluruh dunia. Mengenali tanda dan gejala penyakit jantung dapat membantu mencegah kondisi Anda menjadi lebih buruk, sehingga Anda dapat menghindari gagal jantung yang biasanya menyebabkan kematian.
Ada beberapa jenis penyakit jantung. Yang paling umum adalah:
  • Penyakit jantung hipertensif – keadaan ini disebabkan oleh darah tinggi atau hipertensi utama dan sekunder. Hipertensi tidak memiliki penyebab pasti. Namun, penyakit ginjal atau kelenjar adrenal dapat menyebabkan hipertensi sekunder. Hipertensi memaksa jantung untuk bekerja lebih keras, sehingga dapat menimbulkan malfungsi.
  • Penyakit jantung peradangan – keadaan ini ditanda dengan peradangan pada otot-otot, lapisan dalam, atau kantung membran pada jantung.
  • Penyakit jantung iskemik – adalah penyakit jantung yang muncul, saat arteri yang mengarah ke jantung menyempit, sehingga bekalan darah ke jantung berkurang.
  • Penyakit jantung reumatik – keadaan ini disebabkan demam reumatik yang merusak jantung, terutama katup jantung.
  • Penyakit jantung serebrovaskular – adalah penyakit yang didefinisikan sebagai penyempitan pembuluh darah dari jantung ke otak. Keadaan ini menyebabkan insiden serebrovaskular atau stroke.
  • Penyakit jantung kongenital – ini muncul sejak lahir, ini bererti seseorang lahir dengan malformasi jantung.
  • Gagal jantung – jika otot-otot jantung terlalu rosak, sehingga tidak dapat berfungsi dengan normal untuk memasuk darah ke bahagian tubuh lain, keadaan ini disebut sebagai gagal jantung.
3.0       GEJALA PENYAKIT JANTUNG

            Pada dasarnya gejala penyakit ini akan bervariasi tergantung pada jenis penyakit jantung yang dialami oleh seseorang. Perlu kita ketahui bahawa ciri penyakit jantung juga mungkin akan berbeza untuk lelaki dan wanita. Misalnya, lelaki lebih mungkin mengalami kesakitan pada bahagian dada. Sementara itu, selain mengalami kesakitan pada bahagian dada, wanita juga cenderung memiliki gejala lainnya seperti sesak nafas, mual, dan sering merasakan kelelahan kronik.

Berikut ini gejala penyakit jantung  yang paling umum berdasarkan jenis penyakit jantung yang kita miliki:

3.1. Gejala penyakit jantung karena penyakit jantung koroner
            Penyakit jantung koroner (PJK) terjadi kerana ada penyumbatan pada pembuluh darah arteri yang disebabkan oleh pentambahan plak. Akibatnya, aliran darah jadi tidak lancar. PJK menyebabkan otot-otot jantung tak berfungsi dengan baik dalam melakukan tugasnya untuk mengepam darah ke seluruh tubuh. Sehingga, ketika otot jantung berhenti mengepam maka akan timbul komplikasi, iaitu serangan jantung atau bahkan gagal jantung.

            PJK adalah jenis gangguan jantung yang paling umum. Beberapa gejala khas dari penyakit jantung koroner meliputi:
  • kesakitan pada bahagian dada
  • berpeluh dengan kerap
  • mual
  • sesak nafas

3.2. Gejala penyakit jantung karana aritmia
            Aritmia adalah kelainan jantung yang dikira dengan rentak dan irama yang tidak normal, di mana rentak jantung kita boleh berdegup terlalu cepat, terlalu perlahann, terlalu awal, atau tidak teratur.

Ciri penyakit jantung karana aritmia meliputi:
  • Jantung berdebar-debar
  • Degupan jantung cepat atau lambat
  • Pening
  • Sakit dada
  • Sesak nafas
  • Berpeluh
  • Pengsan (sinkop) atau pitam
  • Palpitasi (detak jantung seperti terlewat, berdebar)

3.3. Gejala penyakit jantung karena cacat jantung bawaan
            Kelainan jantung kongenital atau cacat jantung bawaan adalah keadaan struktur jantung yang tidak sempurna. Ciri penyakit jantung jenis ini di antaranya :
  • Perubahan warna kulit, seperti warna kebiruan atau pucat (sianosis)
  • Pembengkakan kaki dan perut
  • Mudah lelah atau sesak nafas setelah melakukan aktiviti yang melibatkan kekuatan fizikal

            Berbagai masalah tersebut pada umumnya akan menghambat aktiviti penderita jantung bawaan, dan dapat muncul pada umur yang bervariasi bahkan dapat juga menetap hingga dewasa.

3.4. Gejala penyakit jantung karena jangkitan pada jantung (endokarditis)
            Endokarditis adalah penyakit yang memengaruhi membran bahagian dalam yang memisahkan ruang dan injap jantung (endokardium). Keadaan ini jarang berlaku dan memerlukan rawatan segera. Orang yang memiliki penyakit jantung bawaan dan mempunyai riwayat gangguan jantung lainnya berisiko tinggi mengalami keadaan ini.
Ciri penyakit jantung jenis ini di antaranya:
  • Demam
  • Sesak nafas
  • Kelelahan
  • Pembengkakan di kaki atau perut
  • Denyutan jantung tidak teratur
  • Batuk kering terus menerus
  • Muncul ruam kulit atau bintik-bintik kemerahan atau keunguan yang abnormal


3.5. Gejala penyakit jantung karena penyakit injap jantung
            Jantung memiliki empat katup, yaitu katup aorta, mitral, paru dan trikuspid. Injap tersebut berfungsi membuka dan menutup aliran darah langsung melalui jantung manusia. Katup-katup tersebut juga dapat rosak karena berbagai penyebab, seperti penyempitan (stenosis), kebocoran (regurgitasi atau insufisiensi), ataupun penutupan yang tidak sempurna (prolaps).

            Sebenarnya, ciri penyakit jantung jenis ini bergantung pada injap mana yang mengalami gangguan. Meski begitu, secara umum ciri penyakit jantung jenis ini umumnya meliputi:
  • Sakit dada
  • Kelelahan
  • Sesak nafas
  • Denyutan jantung tidak teratur
  • Kaki atau pergelangan kaki bengkak
  • Pengsan (sinkop)
           
            Mungkin ada beberapa ciri penyakit jantung yang tidak disebutkan di atas. Namun, secara umum segera  membuat pemeriksaan doktor jika kita memiliki salah satu ciri penyakit jantung, Sangat penting untuk berhati-hati ciri penyakit jantung awal, terutama apabila kita memiliki riwayat keluarga dengan penyakit ini.


4.0       FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB PENYAKIT JANTUNG

            Berikut ini beberapa faktor yang dapat meningkatkan peluang Anda terkena penyakit ini di antaranya:
  • Usia. Penuaan meningkatkan risiko arteri yang rosak ataupun menyempit, serta otot jantung yang melemah atau menebal.
  • Jantina. Lelaki berisiko lebih tinggi terkena penyakit ini. Namun, risiko wanita terkena penyakit ini juga cenderung akan meningkat setelah monopos.
  • Riwayat keluarga. Jika ayah ataupun ibu anda terkena penyakit ini, risiko anda untuk terkena penyakit yang sama juga akan meningkat. Terutama jika orang tua anda terkena penyakit ini pada usia muda. (sebelum usia 55 tahun).
  • Merokok. Nikotin dan karbon monoksida yang terkandung pada rokok merupakan musuh pembuluh darah, yang pada akhirnya dapat meningkatkan risiko terkena penyakit kardiovaskular.
  • Ubat kemoterapi dan terapi radiasi tertentu. Beberapa obat kemoterapi dan terapi radiasi dapat meningkatkan risiko terkena penyakit kardiovaskular.
  • Diet yang buruk. Diet yang tinggi lemak, garam, gula, dan kolesterol akan meningkatkan risiko kita terkena penyakit ini di kemudian hari.
  • Tekanan darah tinggi. Tekanan darah tinggi yang tidak terkawal dapat menyebabkan pengerasan ataupun penebalan arteri serta menyempitkan pembuluh darah kita.
  • Kolesterol tinggi. Kadar kolesterol tinggi dalam darah kita dapat meningkatkan risiko pembentukan plak dan atherosclerosis.
  • Obesiti. Kegemukan merupakan penyebab berbagai penyakit kronik, termasuk penyakit kardiovaskular.
  • Diabetes. Diabetes dapat meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular bersertakan dengan penyakit hipertensi dan obesiti.
  • Malas bersenam. Aktiviti fizikal juga dikaitkan dengan berbagai jenis penyakit kardiosvakular dan beberapa faktor risiko lain juga.
  • Stress. Stress yang tidak terkawal dapat merosakkan arteri kita sehingga meningkatkan potensi kita untuk terkena penyakit ini.
  • Tidak menjaga kebersihan. Mengabaikan kebiasaan membasuh tangan dan tidak menjaga kebersihan secara keseluruhan meningkatkan kesan virus dan bakteria yang dapat mempengaruhi jantung.
5.0       LANGKAH PENCEGAHAN PENYAKIT JANTUNG

            Penyakit kardiovaskular merupakan penyakit kronik. Meskipun begitu, bukan bermaksud kita tidak boleh mencegah penyakit ini. Dalam banyak kes, penyakit ini disebabkan oleh penerapan gaya hidup yang tidak sihat. Oleh sebab itu, cara berkesan untuk mencegah penyakit ini adalah dengan menerapkan cara hidup sihat. Berikut ini beberapa perkara yang boleh kita lakukan :

5.1. Rajin Bersenam

            Senaman dapat membantu meningkatkan kebugaran jantung, menurunkan kolesterol dan tekanan darah, hingga menjaga berat badan tetap sehat. Itu sebabnya, usahakan untuk bersenam sekurang-kurangnya 30-45 minit sehari. Lakukan jenis senaman apapun yang kita gemari, karana semua senaman pada asalnya baik. Apa yang penting, kita hendaklah melakukan pergerakan yang boleh mendatangkan kebaikan kepada badan kita.

5.2. Pengambilan Makanan yang Seimbang
           
            Cara mencegah penyakit jantung selanjutnya iaitu memilih  makanan yang sihat untuk jantung. Pengambilan makanan sihat bisa mengurangi risiko terkena penyakit jantung. Berikut adalah contoh makanan yang sesuai dengan Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) dan diet Mediterania. Pegambilan buah-buahan, sayuran dan biji-bijian dapat membantu melindungi jantung manusia. Tambahan pula iaitu kekacang, susu rendah lemak atau bebas lemak, daging tanpa lemak, dan ikan.

Hindari Terlalu Banyak Garam dan Gula
            Mengurangkan lemak yang kita makan juga penting. Dari jenis lemak - tepu, tak tepu, tak tepu tunggal dan lemak trans - usahakan mengurangi atau menghindari pengambilan makanan berlemak tepu dan lemak trans. Usahakan juga menjaga lemak tepu hingga 5 atau 6 persen dari konsumsi kalori harian kita. Kalau bisa cubalah untuk menghindari lemak trans dari makanan kita sama sekali. 
Sumber Utama Lemak Tepu:
  • daging merah
  • Produk tenusu berlemak penuh
  • Kelapa dan minyak sawit
Sumber Lemak Trans:
  • Makanan segera
  • Produk roti
  • Makanan ringan kemasan
  • Margarin
  • Keropuk, kerepek

            Apabila dalam kemasan makanan yang kita konsumsi di dalam label nutrisinya memiliki istilah "sebahagian terhidrogenasi" atau "terhidrogenasi," itu bererti produk tersebut mengandung lemak trans. Tapi kita tidak perlu juga mengurangkan semua lemak dari makanan kita. Lemak sihat dapat kita temukan dari sumber nabati - seperti alpukat, kekacang, zaitun dan minyak zaitun - merupakan sumber yang baik untuk membantu jantung kita dengan menurunkan kolesterol jahat. Bagi kebanyakan orang yang sedar kesihatan itu penting , mereka merasa perlu untuk menambahkan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran ke dalam menu makanan harian mereka - dengan target biasanya lima sampai 10 porsi sehari.

            Pengambilan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran tidak hanya dapat membantu mencegah penyakit jantung, tapi juga membantu meningkatkan tekanan darah dan kadar kolesterol, dan memperbaiki diabetes. Makanlah dalam dua kali dalam seminggu ikan dari jenis tertentu, seperti salmon dan tuna, dapat menurunkan risiko penyakit jantung.

5.3. Hindari stres
           
            Stress yang teruk berakhir dengan serangan jantung jika tidak dikelolahkan dengan baik. Oleh itu untuk mencegah penyakit kardiovaskular yang disebabkan oleh stres, kita hendaklah bijak mengendalikan emosi. Jika stres kita sudah dirasa berlebihan, luahkan pada seseorang, baik orang terdekat mahupun kaunselor profesional. Kita juga dapat mencuba meditasi, yoga, ataupun teknik pernafasan untuk meredakan stress yang kita alami.




5.4. Jangan Merokok

            Merokok dalam bentuk apapun adalah salah satu faktor paling signifikan untuk mengembangkan penyakit jantung. Bahan kimia dan zat-zat berbahaya lain dalam tembakau/rokok dapat merosak jantung dan pembuluh darah kita, menyebabkan penyempitan arteri akibat penumpukan plak (aterosklerosis). Atherosclerosis inilah yang pada akhirnya dapat menyebabkan serangan jantung. Secara sederhana beginilah kira-kira cara bagaimana asap rokok menjadi penyebab penyakit jantung: Karbon monoksida dalam asap rokok yang kita hisap menggantikan beberapa oksigen dalam darah kita.

            Hal ini juga akan meningkatkan tekanan darah dan denyutan jantung dengan memaksa jantung bekerja lebih keras untuk memasuk cukup oksigen. Sedangkan bagi wanita yang merokok dan minum pil KB berisiko lebih besar terkena serangan jantung atau stroke daripada mereka yang tidak merokok atau minum pil KB, karana keduanya dapat meningkatkan risiko penggumpalan darah. Ketika berbicara tentang cara bagaimana mencegah penyakit jantung, merokok dengan jumlah berapapun itu sama sekali tidak bisa ditoleransi. Tapi bila kita masih berdegil dengan tabiat merokok, semakin hari semakin besar pula risiko kita terkena penyakit jantung. Rokok tanpa asap, rokok rendah tar, rendah nikotin, atau apapun itu tetap saja berbahaya dan berisiko. Bahkan yang disebut merokok sosial iaitu merokok hanya saat berada di bar atau restoran dengan teman sama berbahaya juga dan meningkatkan risiko penyakit jantung.

            Bila kita memutuskan untuk berhenti merokok mulai dari sekarang, risiko terkena penyakit jantung kita mula berkurang. Risiko kita terkena penyakit jantung koroner akan berkurang selama satu tahun kita berhenti merokok. Tidak hanya itu saja, risiko penyakit jantung koroner juga akan turun hampir mendekati seperti orang yang tidak merokok selama 15 tahun. Tidak peduli berapa lama atau berapa banyak kita merokok. Kita akan mula merasakan manfaat kesihatan yang signifikan setelah kita berhenti merokok.

5.5. Lakukan Pemeriksaan Kesihatan secara Teratur.
            Tekanan darah tinggi dan kolesterol tinggi bisa merosak jantung dan pembuluh darah Anda. Tapi tanpa dilakukan pemeriksaan terlebih dahulu, kita mungkin tidak akan tahu apakah kita dalam keadaan ini. Pemerksaan secara teratur dapat memberi tahu berapa jumlah kolesterol kita dan apakah masih dalam ambang batas yang normal atau perlu segera diambil tindakan. Pemeriksaan tekanan darah biasanya dimula pada masa kanak-kanak. Kita harus menjalani ujian tekanan darah setidaknya dua tahun sekali untuk memeriksa tekanan darah yang kita miliki demi mencegah meningkatnya faktor risiko penyakit jantung dan stroke, mulailah ketika usia kita 18 tahun. Jika kita berusia 40 atau lebih, atau kita berusia antara 18 dan 39 dengan tekanan darah tinggi yang tinggi, mintalah doktor untuk membaca tekanan darah setiap tahun. Tekanan darah yang optimal itu kurang dari 120/80 milimeter merkuri (mm Hg). Kadar kolestrol orang dewasa umumnya harus melakukan pemeriksaan kolesterol setidaknya setiap lima tahun mulai usia 18 tahun. Pengujian sebelumnya mungkin direkomendasikan jika kita memiliki faktor risiko lain, seperti riwayat keluarga dengan penyakit jantung juga.

            Mengawal Diabetes kerana diabetes adalah salah satu faktor risiko untuk mengembangkan penyakit jantung, Kita mungkin ingin mempertimbangkan untuk memeriksa kadar gula darah secara teratur. Bicaralah dengan doktor tentang tarikh harus menjalani ujian gula darah atau ujian hemoglobin A1C untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai diabetes. Bergantung pada faktor risiko kita , seperti kelebihan berat badan atau memiliki riwayat keluarga diabetes, doktor mungkin merekomendasikan pemeriksaan DNA untuk diabetes. Jika berat badan kita normal dan kita tidak memiliki faktor risiko diabetes. American Diabetes Association merekomendasikan untuk memulai pengecekan pada usia 45, dan kemudian melakukan ujian ulangan setiap tiga tahun sekali.


5.6 Tidur yang berkualiti

            Bila kita kurang tidur akan banyak kerugian yang anda dapatkan lebih dari hanya sekedar menguap sepanjang hari. Kurang tidur siapa sangka boleh membahayakan kesehatan anda dan dapat menjadi salah satu hal yang menyebabkan penyakit jantung. Orang yang tidak cukup tidur memiliki risiko obesiti lebih tinggi, tekanan darah tinggi, serangan jantung, diabetes dan kemurungan. Kebanyakan orang dewasa membutuhkan tujuh sampai sembilan jam tidur setiap malam. Jika kita bangun tanpa jam alarm dan Anda merasa segar kembali, itu berarti Anda cukup tidur. Tapi, jika kita terus-menerus meraih tombol untuk mematikan alarm dan sangat susah untuk bangun dari tempat tidur karena masih mengantuk, kita perlu lebih banyak tidur setiap malam. Banyak tidur tidak selamanya memiliki makna negatif, tergantung waktu dan sudut pandang kita. Tubuh kita memiliki hak untuk istirahat ketika malam hari setelah seharian bekerja keras. Jadikan tidur sebagai aktiviti yang wajib kita lakukan setiap malam, kurangilah kebiasaan Anda begadang. Atur jadual tidur yang cukup dan bangunlah pada waktu yang sama setiap hari. Jagalah kamar tidur kita gelap dan sepi, jadi lebih mudah untuk tidur. Bagaimanakah Cara Tidur yang Baik untuk Kesehatan? Jika Anda merasa sudah cukup tidur, tapi masih juga merasa lelah dan lesu sepanjang hari, jangan ragu tanyakan kepada doktor apakah kita perlu dinilai secara mendalam. Demi mencegah kita dari mengidap obstructive sleep apnea. Pada penderita obstructive sleep apnea, otot tenggorokan menghalangi jalan nafas Anda ketika sedang tidur. Hal ini dapat menyebabkan Anda berhenti bernafas sementara. Tanda dan gejala obstructive sleep apnea adalah termasuk mendengkur keras, terengah-engah saat tidur, bangun beberapa kali di malam hari, terbangun dengan sakit kepala, sakit tenggorokan atau mulut kering, dan permasalahan dalam proses mengingat dan belajar. Rawatan yang dapat dipilih untuk penderita obstructive sleep apnea. Diantaranya dengan menurunkan berat badan jika Anda kelebihan berat badan atau menggunakan perangkat continuous positive airway pressure (CPAP) yang menjaga saluran pernafasan tetap terbuka saat Anda tidur. Rawatan CPAP  dapat menurunkan risiko penyakit jantung yang diakibatkan sleep apnea. Continuous Positive Airway Pressure ((CPAP), adalah alat kesehatan (dapat direkomendasikan) yang biasanya digunakan oleh orang yang memiliki masalah pernafasan, seperti sleep apnea. Agar tidur kita mencukupi dan dapat meningkatkan kesihatan kita , tidurlah pada posisi yang benar, baca: 8 Posisi Tidur yang Baik untuk Kesehatan


6.0       PENUTUP

            Kesimpulannya penyakit jantung berlaku apabila saluran darah menjadi sempit akibat pengumpulan plak kolesterol yang mengakibatkan bekalan darah ke jantung tidak mencukupi.Ada beberapa faktor yang menyumbang kepada penyakit jantung iaitu faktor pemakanan, amalan cara hidup tidak sihat dan faktor genetik atau keturunan.

            Pengambilan makanan tanpa menghiraukan isi kandungan dan jenis makanan akan mengakibatkan kita terdedah dengan pelbagai gejala penyakit khususnya diabetes, darah tinggi dan obesiti yang menjadi penyebab kepada masalah jantung. Oleh itu, cara amalan pemakanan sihat serta mengetahui kandungan nutrisi sesuatu makanan itu mampu mengelak dari penyakit jantung. Kekerapan pengambilan makanan yang berlemak dan berkolestrol tinggi seperti roti canai dan makanan ringan lebih memudahkan untuk mendapat penyakit darah tinggi. Maka kurangkan makanan bergoreng; pilihlah makanan yang dikukus, dipanggang atau dibakar dan kurangkan pengambilan garam berlebihan di dalam masakan seharian. Selain itu, gentian serat dalam makanan juga boleh menyerap sebahagian dari lemak atau kolesterol. Serat seperti bijiran oat dapat mengurangkan jumlah kolesterol. Serat semulajadi yang banyak terdapat dalam sayuran dan buah-buahan segar turut mampu menyerap kolesterol di dalam badan. Pengambilan makanan dan minuman yang mempunyai kandungan gula yang tinggi seperti gula-gula dan minuman ringan menjadi penyebab kepada penyakit diabetes atau kencing manis akan mempercepat dan meningkatkan risiko serangan jantung koronari.

            Mereka yang mempunyai kecenderungan mendapat penyakit jantung digalakkan makan daging putih seperti daging ayam, atau ikan dan harus mengelak dari terlalu kerap memakan daging merah “red meat” seperti daging lembu, kambing, kerbau dan lain-lain. Pengambilan makanan secara keterlaluan akan menyebabkan seseorang itu mengalami berlebihan berat badan atau obesiti. Ini juga akan meningkatkan lagi tekanan darah tinggi dan paras lemak yang tidak normal di dalam badan. Oleh itu sentiasalah mengawal diri dari megambil makanan secara berlebihan bagi menghindari masalah kegemukan, kerana seseorang yang memiliki lingkaran pinggang melebihi dari 80 cm, adalah dianggap berisiko tinggi untuk mendapat penyakit jantung.

            Bagi yang suka makan, tidur dan hanya berehat tanpa melakukan aktiviti yang mengeluarkan peluh juga amat terdedah kepada penyakit jantung. Maka kita amat digalakkan mengamalkan cara hidup sihat seperti bersenam atau beriadah. Bersenamlah secara kerap. Setiap orang dewasa yang sihat dalam lingkungan umur 18 hingga 65 tahun seharusnya melakukan sekurang-kurangnya 30 minit senaman lima hari seminggu atau kita juga digalakkan berjalan 10,000 langkah sehari. Bersenam akan membantu merangsang pengaliran darah dengan lebih lancar di samping dapat mengeluarkan peluh dan mengimbangi berat badan. Aktiviti seperti berjalan kaki, berlari atau jogging akan dapat menguatkan sistem jantung seterusnya melancarkan peredaran darah ke seluruh tubuh. Aktiviti sihat ini juga mampu mengatasi stres yang melanda diri seseorang.

            Stres atau tekanan juga adalah salah satu faktor yang akan menaikkan tekanan darah, dan menyebabkan pembuluh darah menjadi kaku dan ini secara tidak langsung memberi kesan kepada jantung kita. Kita perlu mengawal tekanan perasaan supaya jangan cepat meradang atau runsing. Oleh itu menghilangkan stres dengan melakukan aktiviti sihat dan santai akan mampu meredakan setiap ketegangan atau masalah dan seterusnya akan menyelamatkan jantung kita. Berbincanglah dengan keluarga atau kawan karib sekiranya berhadapan dengan masalah kerana ini juga adalah salah satu cara untuk mengendurkan segala tekanan yang ada.

            Merokok atau minum arak bukanlah satu perkara yang baik untuk kita kerana ia akan lebih memudaratkan lagi diri kita. Merokok juga akan membolehkan kita berdepan dengan pelbagai masalah penyakit terutamanya apabila umur telah melebihi 35 tahun. Menghisap rokok memang nyata tidak baik untuk jantung, maka segeralah cuba mengurangkan atau berhenti terus agar jantung kita terus sihat dan selamat. Begitu juga alkohol, kerana semakin banyak kita meminum alkohol maka kemungkinan besar kita akan lebih mudah terkena serangan penyakit jantung atau penyakit lemah jantung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan