Rancangan Pengajaran
Harian
Bahasa Malaysia
Tahun 3
Tarikh : 01.02.2010
Masa : 10.30 – 11.30 Pagi
Kelas : 3 Arif
Bil. Murid : /18 Orang (13 Lelaki 5
Perempuan)
Tema : Mari Bersukan
Tajuk : Kebaikan Bersukan
Hasil Pembelajaran
Fokus Utama :
1.2 : Bertanya dan menjawab tentang sesuatu
perkara secara
bertatasusila.
Aras 2 (ii) : Menyoal dengan menggunakan kata
tanya.
Fokus Sampingan :
6.5 : Membaca pantas secara imbasan untuk
mendapatkan maklumat
yang khusus.
Aras 1 (i) : Menyatakan fakta yang dikehendaki
daripada teks.
8.3 :
Menulis perkataan dan ayat
dengan tulisan berangkai yang kemas.
Aras 2 (i) : Menulis ayat dengan menggunakan
tulisan berangkai dengan
kemas dan cantik.
Objektif Pelajaran :
Pada akhir pelajaran
murid dapat :
1. Menyoal dengan menggunakan kata tanya dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan tepat.
2. Menyatakan fakta yang dikehendaki daripada teks dengan
menggunakan ayat yang betul dan tepat.
3. Menulis sekurang-kurangnya dua ayat menggunakan tulisan
berangkai dengan kemas dan cantik.
Sistem Bahasa : Kata Ganti Nama Diri
Pertama
Pengisian Kurikulum
Ilmu : Pendidikan Jasmani dan Pendidikan
Kesihatan
Nilai : Kerajinan.
Kemahiran Generik : Kemahiran berfikir (mengelas,mengumpulkan,
dan
mengkategorikan)
Belajar
Cara Belajar (berbincang dan membaca)
Pendekatan Pembelajaran: Berpusatkan murid,
berpusatkan guru, dan Induktif
Strategi P & P : Kolaboratif, dan Direktif
Kecerdasan Pelbagai : Verbal-Linguistik, Interpersonal dan Kinestetik.
Teknik : Perbincangan, soal jawab,
sumbangsaran dan tunjuk
cara.
Bahan Bantu Mengajar :
·
Komputer riba
·
Pembesar suara
·
Kad Perkataan
·
Kad ayat
·
Papan Putih
·
Muzik iringan (semasa
aktiviti kumpulan)
·
Rakaman dialog
Perbendaharaan Kata : saya, kami, dan kita.
Pengetahuan sedia ada : murid pernah terlibat
dengan aktiviti sukan di
sekolah dan pernah melihat aktiviti sukan di
kaca televisyen.
Langkah Pengajaran dan
Pembelajaran
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Gambar Sukan Permainan
-
Bola Sepak
-
Bola Jaring
-
Hoki
-
Badminton
Soalan :
1.
Apakan yang
murid-murid dapat lihat di dalam gambar ini?
2.
Apakah aktiviti sukan
yang kamu gemari?
3.
Kenapakah kamu meminati
sukan ini?
4.
Apakah kebaikan yang
kita perolehi dengan bersukan?
|
1.
Guru melekatkan
beberapa keping gambar pada papan putih.
2.
Guru bertanyakan
kepada murid gambar yang mereka lihat.
3.
Murid diminta memberi
pandangan mereka tentang sukan yang mereka gemari.
4.
Guru mencatat jawapan
murid di papan putih.
5.
Guru mengulas hasil
maklumat murid dan mengaitkan dengan tajuk pelajaran hari ini.
|
BBM
Gambar Sukan Permainan
-
Bola Sepak
-
Bola Jaring
-
Hoki
-
Badminton
Kecerdasan Pelbagai :
- Verbal-Linguistik
- Interpersonal
Kemahiran Bernilai Tambah :
- Kontekstual
Nilai :
Kerajinan
|
Langkah 1
(15 Minit)
|
Dialog bertajuk “Kebaikan
Bersukan”.
|
1.
Guru mengedar petikan dialog
kepada murid-murid yang bertajuk “Kebaikan Bersukan”.
2.
Guru memperdengarkan kepada
murid rakaman dialog bertajuk “Kebaikan Bersukan”.
3.
Murid diarah mendengar
dengan teliti rakaman tersebut.
4.
Murid diarah
melakonkan semula dialog yang diperdengarkan sebentar tadi secara
berkumpulan.
5.
Guru memilih dua orang
murid melakonkan semula dialog tersebut.
6.
Guru menilai dan
membuat peneguhan hasil bacaan murid.
|
BBM :
- Dialog bertajuk “Kebaikan Bersukan”.
-Rakaman suara
Belajar Cara Belajar :
- Membaca
Teknik :
-Tunjuk cara (membaca)
Kecerdasan Pelbagai :
- Verbal-Linguistik
- Intrapersonal
- Kinestetik
Kemahiran Berfikir :
-Mentafsir
Nilai : Kerajinan
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Isi Penting daripada Petikan
Baca petikan yang cikgu berikan dalam masa dua minit.
Kumpulan 1
Kumpulan 2
Kumpulan 3
Kumpulan 4
|
1.
Guru membahagikan
murid kepada empat kumpulan.
2.
Guru memberikan sekeping
papan putih mini kepada setiap
kumpulan.
3.
Murid diarah menulis isi
yang sesuai berdasarkan kehendak
soalan yang diberikan oleh guru.
4.
Murid diarah
menghantar wakil bagi setiap kumpulan
untuk membentangkan hasil kerja kumpulan mereka.
5.
Guru menilai dapatan
dan sikap kerjasama setiap ahli kumpulan serta memberi peneguhan.
|
BBM :
- Papan Putih Mini
- Muzik iringan
- Lembaran Kerja
Pendekatan :
-Berpusatkan murid
Strategi :
-Kolaborasi
Teknik :
-Perbincangan
-Sumbangsaran
BCB:
-Berbincang
Kem.Berfikir :
-Menjana idea
Kecerdasan Pelbagai :
-Interpersonal
-Verbal-Linguistik
-Kinestetik
Nilai : Kerajinan
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Tulisan Berangkai berdasarkan ayat
daripada petikan dialog bertajuk “Kebaikan Bersukan.”
|
1.
Guru mengedarkan lembaran
kerja tulisan berangkai kepada
murid-murid.
2.
Murid diarah membaca
bersama-sama ayat yang terdapat dalam lembaran kerja yang diberi.
3.
Guru memberi contoh menulis
tulisan berangkai dengan kemas dan cantik pada papan putih.
4.
Guru membimbing murid-murid yang menghadapi masalah menulis
tulisan berangkai.
5.
Murid diarah oleh guru
untuk menyimpulkan hasil kerja mereka.
|
BBM :
-Lembaran Kerja tulisan berangkai.
Pendekatan :
-Induktif
-Berpusatkan murid
Strategi :
Direktif
Nilai :
Kerajinan
|
Langkah 4
(7 minit)
|
Sistem Bahasa
-
Kata Ganti Nama Diri
Pertama
|
1.
Guru memberi
penerangan tentang maksud kata ganti nama diri pertama dan memberikan contoh
yang sesuai.
2.
Guru memberikan
beberapa soalan kuiz dan setiap kumpulan diminta memberikan jawapan.
3.
Murid diarah oleh guru
menulis semula ayat yang menggunakan kata ganti nama diri pertama pada papan
putih.
4.
Murid diarah menyimpulkan
hasil yang mereka perolehi hari ini.
|
BBM :
-Kad Perkataan
-Papan putih mini
Kecerdasan Pelbagai :
-Verbal-linguistik
|
Penutup
(3 minit)
|
Rumusan isi pelajaran.
Penutup Kognitif
|
1.
Guru bertanyakan
kepada murid apa yang mereka pelajari hari ini.
2.
Murid diarah merumuskan
keseluruhan pembelajaran pada hari ini.
|
Kecerdasan Pelbagai :
Verbal-Linguistik
|
AKTIVITI 1 :
Lakonkan
watak-watak dalam dialog di bawah ini.
Tajuk : Kebaikan Bersukan
Dayanti : Cikgu, boleh kami tahu, sukan apakah yang paling cikgu
minati?
Cikgu Ayu : Saya sangat meminati sukan bola jaring dan badminton.
Izza : Mengapa bola jaring dan badminton, cikgu?
Cikgu Ayu : Entahlah,
tetapi yang pastinya saya telah melibatkan diri dalam kedua- dua sukan ini
sejak kecil. Saya bermain bola jaring seawal umur saya sembilan tahun.
Badminton pula saya pelajari semasa umur saya lapan tahun. Pada umur saya
sembilan tahun, saya dibelikan kasut sukan dan raket badminton oleh bapa saya.
Dayanti : Saya rasa bapa cikgulah yang memainkan peranan dalam
hal ini.
Cikgu Ayu : Mungkin juga.
Izza : Sejauh manakah pencapaian cikgu dalam kedua-dua
sukan ini?
Cikgu Ayu : Dalam sukan bola jaring, saya bermain
hingga peringkat daerah. Saya mewakili sekolah-sekolah daerah Tawau. Dalam
sukan badminton, saya pernah bertanding hingga peringkat negeri.
Dayanti : Wah, hebat rupa-rupanya cikgu kita ni, Izza!
Izza : Yalah!
Cikgu Ayu :
Tetapi semua itu berakhir selepas saya terlibat dalam kemalangan. Waktu itu saya baru berusia dua puluh tahun.
Kini, saya hanya dapat menjadi penonton seperti yang kamu lihat sekarang.
Izza : Kami bersimpati dengan kejadian yang menimpa
cikgu.
Cikgu Ayu : Oh, terima kasih!
Dayanti : Pada pendapat cikgulah, selain membantu menyihatkan
badan, apakah kebaikan bersukan?
Cikgu Ayu : Banyak. Sukan dapat membentuk peribadi seseorang. Saya
ambil sukan bola jaring sebagai contoh. Dalam satu pasukan bola jaring, ada
tujuh orang pemain. Semua pemain mempunyai satu azam dan matlamat, iaitu untuk
menang. Untuk menang pula, setiap pemain perlulah patuh pada strategi yang
dirancang oleh jurulatih. Semuanya mesti bekerjasama dan bersatu. Dalam
permainan badminton pula , pemain perlu pantas berfikir, bergerak, dan
bertindak.
Dayanti : Baru saya jelas tentang kebaikan bersukan ini, cikgu.
Izza : Ya, saya pun begitu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan